Dyrektor generalny i prezes zarządu United Airlines, Jeff Smisek zrezygnował z pełnionej funkcji. Oprócz niego z linii lotniczych odchodzi dwóch wysokich rangą menedżerów. Amerykańskie media spekulują, że jest to efekt trwającego śledztwa w sprawie powiązań United Airlines z prezesem portów lotniczych w Nowym Jorku i New Jersey.
"The New York Times" wskazuje, że po wtorkowych rezygnacjach, linia lotnicza ma nadzieję na uniknięcie ewentualnych oskarżeń w toczącym się śledztwie.
Co budzi wątpliwość?
Sąd bada bowiem związki United Airlines z Davidem Samsonem - prezesem zarządu portów lotniczych Nowego Jorku i New Jersey. Podejrzewa się, że przewoźnik chciał wymóc na Samsonie modernizację lotniska Newark, która jest główną bazą United.
W tym celu linie miał uruchomić połączenie z Newark do Columbii w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się letnia posiadłość Samsona. Połączenie to uruchomiono, gdy został on prezesem portów lotniczych i zamknięto, gdy przestał pełnić tę funkcję.
Zdaniem śledczych w ten sposób amerykańska linia lotnicza miała lobbować na rzecz poprawy infrastruktury w Newark.
W tym miejscu pojawia się także wątek Jeffa Smiseka. Władze federalne badają, czy otwierając to nieopłacalne połączenia, były już prezes United Airlines kierował się wyłącznie korzyścią dla prezesa zarządu portów lotniczych.
"To jest sprawa United"
Karen Kessler, rzeczniczka prawników reprezentujących Samsona, powiedziała, że nie ma nowych informacji o śledztwie. Odmówiła także komentarza, co wtorkowe odejścia mogą oznaczać dla byłego prezesa portów lotniczych w Nowym Jorku i New Jersey.
- To jest sprawa United - stwierdziła w rozmowie z "The New York Times".
Przewoźnik zapewnia, że podczas trwającego postępowania współpracuje ze śledczymi.
Jest nowy prezes
Ustępujący ze stanowiska prezesa zarządu Jeff Smisek, jest byłym dyrektorem generalnym Continental Airlines. Linii, które w 2010 roku weszły w skład United Airlines.
Smisek został wybrany na prezesa połączonych linii, a jego celem była poprawa wydajności. Nie udało się. United Airlines pozostał bowiem "w tyle" za największymi rywalami, dodatkowo psując swój wizerunek licznymi opóźnieniami lotów oraz problemami z systemem rezerwacji biletów.
Na stanowisku prezesa Smiska zastąpił Oscar Munoz, dotychczas przewodniczący komitetu audytu w United Airlines, który wcześniej prowadził giganta kolejowego CSX.
Autor: mb / Źródło: The New York Times
Źródło zdjęcia głównego: boeing.com