Charakterystyczne trzy równoległe paski pojawiające się na produktach Adidasa nie będą chronione jako unijny znak towarowy spółki - orzekł w środę sąd Unii Europejskiej podtrzymując wcześniejszą decyzję Urzędu UE do spraw Własności Intelektualnej.
Jak uznał sąd w Luksemburgu, niemiecka spółka nie dowiodła, że znak ten uzyskał na całym obszarze Unii charakter odróżniający w następstwie używania. Sprawa sięga 2014 r., gdy Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) zarejestrował na rzecz Adidasa trzy równoległe paski jako znak towarowy dla odzieży, obuwia i nakryć głowy. Krótko po tym belgijska firma Shoe Branding Europe BVBA złożyła wniosek o unieważnienie tej decyzji wskazując, że znak Adidasa nie ma "charakteru odróżniającego".
W efekcie 2016 r. EUIPO unieważniło rejestrację trzech pasków. Adidas odwołał się do sądu UE, ale w środę przegrał sprawę.
Zwykły znak graficzny
Sędziowie uznali, że sporny znak nie jest wzorem, który składa się z szeregu regularnie powtarzających się elementów, ale zwykłym znakiem graficznym. "Sąd stwierdził, że EUIPO nie popełniło błędu w ocenie, uznając, iż spółka Adidas nie dowiodła, że sporny znak towarowy był używany na całym obszarze Unii i że uzyskał na całym tym obszarze charakter odróżniający w następstwie używania" - podkreślił TSUE. Wśród dowodów przedstawionych przez niemiecką spółkę te, które zostały uznane za istotne do pewnego stopnia, dotyczyły tylko pięciu państw członkowskich. Nie mogły zatem zostać uznane za używane w całej Unii - wskazał sąd. Adidas uznał wyrok za rozczarowujący, ale podkreślił, że będzie on miał ograniczone znaczenie dla wykorzystania słynnego symbolu.
Adidas jest jedną z największych firm odzieżowych na świecie. Według zestawienia "Forbesa" pod względem przychodów wyprzedza go jednak główny konkurent, jeśli chodzi o odzież sportową - firma Nike.
Autor: tol / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock