Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania wobec Vectry i Multimedia Polska - podano w komunikacie. Dodano, że zarzuty dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu. Spółkom grozi kara do 10 procent rocznego obrotu.
Jak podano, Vectra i Multimedia Polska oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności, a każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł.
UOKiK wszczął postępowania wobec Vectry i Multimedia Polska
"Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd. Ma to miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. Konsument jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami" - napisano w komunikacie.
W ocenie Prezesa UOKiK, utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej.
"Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności. Zdaniem Prezesa UOKiK, taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą Vectrze i Multimedii Polska, grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu" - dodano.
Multimedia Polska jest częścią Grupy Vectra, do której zwróciliśmy się z prośbą o komentarz, ale do momentu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock