Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko firmie Black Red White (BRW). Wątpliwości urzędu budzi promocja "Meble i dodatki bez VAT", bo w jej regulaminie "małym drukiem" zapisano, że tańsze były tylko wybrane produkty.
Chodzi o czerwcową kampanię reklamową meblarskiej firmy. Jak napisał UOKiK w piątkowym komunikacie, na plakatach, banerach, w mailingach i na stronie internetowej pojawiało się, napisane dużą czcionką, hasło: "Meble i dodatki bez VAT", a na dole – dużą mniejszą – odesłanie do regulaminu.
Nie wszystkie produkty
W związku z tym przeciętny konsument mógł pomyśleć, że promocja dotyczy wszystkich produktów Black Red White - wskazał UOKiK. Tymczasem, zgodnie z regulaminem, tylko niektóre towary można było kupić bez podatku VAT. "Zdajemy sobie sprawę, że reklama musi być dostosowana do nośnika. Jednak nie może pomijać istotnych dla konsumenta informacji. Odesłanie do regulaminu nie może dotyczyć ograniczeń w promocji, czyli podstawowego warunku oferty. O tym musi mówić reklama" – powiedział cytowany w komunikacie Urzędu jego prezes Marek Niechciał. W jego opinii, jeśli firmy wprowadzają jakieś ograniczenia w promocji, to muszą o nich informować na nośnikach reklamowych jednoznacznie, zrozumiale i widocznie.
Urząd poinformował, że postępowanie przeciwko Black Red White zostało wszczęte w połowie października br. i zakończy się wydaniem decyzji, w której prezes UOKiK może stwierdzić stosowanie kwestionowanych działań i nałożyć karę finansową, której maksymalny wymiar może wynieść do 10 proc. obrotu spółki.
Stanowisko Black Red White
W odpowiedzi na pytania tvn24bis.pl BRW zapewniło, że firma udzieliła odpowiedzi na wezwanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pozostaje w kontakcie z urzędem oraz współpracuje w celu wyjaśnienia wątpliwości, które mogła budzić reklama emitowana w czerwcu 2017 roku.
"Dołożymy wszelkich starań, by jak najszybciej wyjaśnić wszelkie potencjalne niejasności związane z zasadami komunikacji zgłoszonej kampanii oraz interpretacją hasła" - podkreślono w nadesłanym stanowisku.
Kolejny problem z hasłem reklamowym
To nie pierwszy raz, gdy UOKiK kwestionuje hasła reklamowe Black Red White. W 2016 r. urząd w podobnej sprawie stwierdził, że reklamy firmy również wprowadzały w błąd.
Materiały promocyjne BRW i Agata Meble informowały, że kupując w obu salonach, konsument otrzyma 10 procentowy rabat na cały asortyment, a dodatkowo w Agata Meble klient mógł wybrać nieoprocentowane raty. W rzeczywistości, w salonach Agata Meble i BRW klient nie mógł skorzystać z rabatu, gdy chciał kupić produkty objęte innymi promocjami. Ponadto, w obu reklamach brakowało odniesienia do regulaminów, które informowały o rzeczywistych warunkach.
Black Red White zobowiązała się wówczas zwrócić klientom 10 proc. wartości zakupów.
Autor: msz//dap / Źródło: PAP