Niemal 20 milionów deklaracji podatkowych za 2020 rok zostało złożonych elektronicznie – podał resort finansów. Dodał, że jest to o ponad milion więcej niż w poprzednim roku.
Ministerstwo Finansów w czwartek opublikowało dane o liczbie elektronicznych deklaracji podatkowych za 2020 rok. - Statystyki potwierdzają rosnące zainteresowanie elektronicznymi rozliczeniami PIT i e-usługami resortu finansów. W bieżącym roku ponad 19,6 miliona deklaracji rocznych złożono przez Twój e-PIT i system e-Deklaracje. To o ponad milion więcej niż w 2020 roku, kiedy w tej formie otrzymaliśmy około 18,3 miliona zeznań – powiedział cytowany w komunikacie Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej.
Od 18 do 107 lat
Dużą popularnością cieszyła się także usługa Twój e-PIT, w ramach której służby skarbowe w internecie oferują podatnikom wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe.
- Podatnicy samodzielnie zaakceptowali 5,8 miliona PIT-ów przygotowanych dla nich przez Krajową Administrację Skarbową, a blisko 4,3 miliona zeznań zostało zaakceptowane automatycznie. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom rozliczenie rocznego PIT jest proste i w pełni bezpieczne, nie wymaga wizyty w urzędzie skarbowym, a automatyczna akceptacja oznacza, że PIT został złożony w terminie, chociaż podatnik nic nie musiał zrobić – mówi Tadeusz Kościński, cytowany w informacji pasowej.
W 2020 roku automatyczna akceptacja objęła 3,8 mln zeznań.
Za pośrednictwem Twój e-PIT najczęściej rozliczały się osoby, które wypełniły PIT-37. Dzięki tej usłudze złożono 5,3 mln takich deklaracji. Na kolejnych miejscach byli podatnicy, którzy rozliczali się na formularzu PIT-28 (199 tys. deklaracji), ci, którzy wypełnili deklaracje PIT-38 (170 tys. deklaracji). Tą drogą spłynęło także 78,9 tys. deklaracji PIT-36 i 49,8 tys. deklaracji PIT-OP.
- Najmłodszy podatnik, który rozliczył się przy pomocy usługi, dokładnie 30 kwietnia ukończył 18 lat, a najstarsza osoba, która skorzystała z naszej usługi, miała 107 lat – powiedziała cytowana w komunikacie szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
"Przydatna dla osób oczekujących na zwrot"
Ministerstwo Finansów poinformowało także, że do e-Urzędu Skarbowego podatnicy logowali się już 26,3 mln razy. Złożyli 49,7 tys. różnych pism np. wniosków o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań, zawiadomień ZAW-NR czy zawiadomień o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal). 1,3 mln razy wyświetlili szczegóły mandatu. Zrealizowali 48,9 tys. płatności online.
- W uruchomionej 16 kwietnia bieżącego roku usłudze status zwrotu podatnicy 155 tysięcy razy pobrali informacje o zwrocie podatku (PIT i VAT). Możliwość sprawdzenia statusu zwrotu podatku jest przydatna dla osób oczekujących na zwrot nadpłaty z zeznania PIT, ale jest też wykorzystywana przez przedsiębiorców, którzy otrzymują zwroty VAT – wyjaśnia wiceminister Magdalena Rzeczkowska.
Jak przypomina resort finansów, dostęp do e-Urzędu Skarbowego jest możliwy tylko ze strony podatki.gov.pl po zalogowaniu się Profilem Zaufanym, e-Dowodem, za pomocą aplikacji mObywatel lub poprzez bankowość elektroniczną. Z kolei do usługi Twój e-PIT można zalogować się również danymi podatkowymi. W usłudze istnieje np. opcja korekty zeznania PIT, zarówno zaakceptowanego przez podatnika, jak i zaakceptowanego automatycznie.
"To kolejne ułatwienie dla klientów"
Nowym rozwiązaniem jest możliwość złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3 w e-Urzędzie Skarbowym. Umożliwia ona podatnikom szybkie i wygodne zaktualizowanie swoich danych dotyczących adresu zamieszkania, danych kontaktowych (nr telefonu, adres e-mail, adres elektroniczny na ePUAP) oraz osobistego rachunku bankowego, na który dokonywane będą zwroty podatków lub nadpłat.
- To kolejne ułatwienie dla klientów KAS, które ogranicza konieczność wizyty w urzędzie skarbowym. Dane, które mogą być aktualizowane poprzez złożenie zgłoszenia ZAP-3, są publikowane na koncie podatnika w e-Urzędzie Skarbowym. Dzięki nowej usłudze ma on bieżący dostęp do swoich danych i w przypadku ich zmiany lub stwierdzenia nieaktualności, może sam dokonać aktualizacji – podkreśla cytowana w komunikacie wiceminister Rzeczkowska.
Zgłoszenie aktualizacyjne za pośrednictwem e-US mogą złożyć osoby fizyczne, które są objęte rejestrem PESEL, nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, a także nie są płatnikami podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock