Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji popiera stanowisko Ministerstwa Zdrowia wskazujące, że placówki handlowe mogą odmówić obsługi klientom ignorującym nakaz zakrywania nosa i ust - wskazała Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.
POHiD zrzesza 16 międzynarodowych sieci handlowych: Auchan, Carrefour, Castorama, Decathlon, E.Leclerc, Ikea, Biedronka, Jysk, Kaufland, Lidl, MediaMarktSaturn, Pepco, Schiever, Transgourmet, Tesco, Żabka. Renata Juszkiewicz podkreśliła, że "od początku pandemii członkowie POHiD aktywnie uczestniczą w edukowaniu klientów co do zasad bezpiecznych zakupów w sytuacji zagrożenia epidemicznego".
Maseczki w sklepach
Jak przypomniała, 10 sierpnia br. zaprezentowano stanowisko Ministerstwo Zdrowia, zgodnie z którym pracownik obiektu handlowego ma, na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, możliwość odmowy dokonania sprzedaży, jeżeli klient odmówi podporządkowania się nakazowi zakrywania nos i ust. "W takiej sytuacji odmowa sprzedaży będzie uzasadniona" - dodała. Tak wynika z odpowiedzi wiceministra zdrowia Janusza Cieszyńskiego na pismo Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w tej sprawie.
Zdaniem prezes POHiD "większość klientów sieci handlowych stosuje się do obowiązku noszenia maseczek ochronnych oraz dezynfekowania rąk przed wejściem do sklepu". Jak dodała, tym, którzy nie wypełniają obowiązku, "pracownicy sklepów mogą jedynie zwrócić uwagę i liczyć na wyrozumiałość ze strony klientów".
"Jeśli personel sklepu spotyka się z agresywnymi reakcjami klientów, to tutaj zaczyna się rola państwa i organów państwowych egzekwujących obowiązek zakrywania nosa i ust. Dlatego zgadzamy się z Ministerstwem Zdrowia, że sankcją, która powinna być stosowana wobec klientów nieprzestrzegających zasad jest odmowa obsłużenia" - podkreśliła Renata Juszkiewicz.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock