Ponad osiemdziesiąt największych miast w Polsce zapytało ekspertów, jakie kupować autobusy. Wyniki analiz mogą zaskakiwać. Wynika z nich bowiem, że lepiej niż w elektryczne autobusy inwestować w diesle, także jeśli chodzi o ekologię. Materiał programu "Polska i Świat".
Maciej Hasik z Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie mówi, że to właśnie autobusy z silnikiem Diesla, a nie na gaz czy elektryczne, są wciąż najlepszym rozwiązaniem. - Przynajmniej tak wynika z tej analizy - podkreśla.
- Przez trzy najbliższe lata po prostu jako miastu nie opłaca nam się wchodzić w zakupy bardzo drogich autobusów elektrycznych - dodaje Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Lepszy diesel?
Analizę "kosztów i korzyści" związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu samorządom nakazała obowiązująca od roku ustawa o elektromobilności, w założeniu promująca pojazdy elektryczne.
Tymczasem, jak przeczytali w ekspertyzach urzędnicy, silniki Diesla są bardziej opłacalne. Nie tylko chodzi zresztą o to, że za autobus na prąd trzeba zapłacić więcej, ale też o ekologię.
- Taki nowy diesel, dobrze serwisowany, ma mniejszą emisję dwutlenku węgla niż autobus elektryczny, biorąc pod uwagę (...) to, jaką mamy energetykę w Polsce, czyli głównie węglową - zaznacza dr Michał Wolański, ekspert od spraw transportu ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- To jest takie przesuwanie tego zanieczyszczenia środowiska z miasta, które kupiło autobusy elektryczne, w miejsce, gdzie jest produkowana energia. Trudno to jakoś ogarnąć i powiedzieć, co jest lepsze - dodaje Jerzy Dobaczewski.
"Warto się pokazać"
Gdańsk, po analizie ekspertyzy, na razie nie chce elektryków. Zielona Góra, Jaworzno i Warszawa wręcz przeciwnie. Miasta stawiają na pojazdy na prąd. W Jaworznie połowę przejazdów wykonują już elektryki. Zielona Góra kupiła 47 elektrobusów, stolica zamawia 130.
- Z autobusów z napędem na olej napędowy będziemy stopniowo rezygnować. Już w tej chwili ich nie kupujemy - mówi Leszek Drogosz, dyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie Miasta Warszawy.
W Warszawie liczą, że elektrownie powoli będą rezygnować z węgla, więc elektryki dostaną prąd z zielonej energii. W Jaworznie przekonują, że elektrobusy nie są takie drogie. W przeciwieństwie do diesli nie mają części i płynów, które trzeba wymieniać. Poza tym nie hałasują.
- Na autobusy elektryczne można uzyskać lepsze dofinansowanie, zwłaszcza unijne. I to jest powód, dla którego z perspektywy pojedynczego miasta one mogą się czasem opłacać - zaznacza dr Wolański.
- Warto się pokazać, że miasto stawia na takie nowoczesne rozwiązania. I z tego tez względu podjęliśmy taka decyzję, żeby właśnie te pierwsze autobusy elektryczne pojawiły się w Szczecinie - mówi Piotr Zieliński z urzędu miejskiego w Szczecinie.
Ekspertyzy przygotowane dla miast, to tylko rekomendacje, jakie autobusy najbardziej się opłacają. Miasta same zdecydują, czy pójdą z prądem czy pod prąd.
Autor: tol//dap / Źródło: Polska i Świat
Źródło zdjęcia głównego: tvn24