Ponad osiemdziesiąt siedem milionów złotych kary na Auchan Polska za działania na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak zaznaczono, oprócz kary finansowej nakazano również, aby sieć zaprzestała tej praktyki.
UOKiK ustalił, że spółka pobierała od swoich kontrahentów opłaty za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci Auchan. "Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 87 mln zł kary na Auchan Polska za działania na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych" - poinformowano w komunikacie.
Chróstny: niedopuszczalne jest pobieranie opłat
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, że scentralizowany system dostarczania towarów do sklepów stanowi charakterystykę działalności dużych sieci handlowych. "Tak jest również w przypadku spółki Auchan Polska" – zauważył. Markety są projektowane w oparciu o centralizację dostaw i nie są w stanie przyjmować towarów od "setek pojedynczych przedsiębiorców".
Jak stwierdził Urząd, bez zaplecza infrastrukturalnego pozwalającego na centralizację dostaw, sieć Auchan Polska nie byłaby w stanie rywalizować ze swoimi konkurentami w obrębie nowoczesnego kanału sprzedaży. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ocenił, że centralny transport towarów polepsza pozycję sieci handlowej. Nie jest więc dodatkową usługą, za którą powinien płacić dostawca, tylko podstawowym modelem modelu biznesu sieci handlowych.
- Dlatego niedopuszczalne jest pobieranie opłat za transport towarów z głównego magazynu do sklepów sieci. To finansowanie własnej działalności kosztem dostawców. Za takie działanie nałożyłem ponad osiemdziesiąt siedem milionów złotych kary na właściciela sieci Auchan – podkreślił Chróstny, cytowany w komunikacie UOKiK.
Kara finansowa i nakaz zaprzestania tej praktyki
Urząd poinformował, iż producenci nabiału, wędlin, owoców i innych produktów spożywczych ponoszą koszty dostarczenia ich do magazynów Auchan. Od tego momentu sieć handlowa staje się właścicielem tych towarów i decyduje o ich dystrybucji do poszczególnych sklepów. Jak przekazał UOKiK, ankieta przeprowadzona w trakcie postępowania wykazała, że dostawcy nie mają wpływu na etap wewnętrznej logistyki Auchan, natomiast muszą ponosić jej koszty.
"W wydanej decyzji Prezes UOKiK stwierdził, że stanowi to nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Oprócz kary finansowej nakazał również, aby sieć zaprzestała tej praktyki" – podkreślił UOKiK i zaznaczył, że wydana decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Dodał też, że pobieranie opłat za transport magazynów centralnych do sklepów sieci handlowej zostało wskazane jako niedozwolona praktyka w raporcie Prezesa UOKiK z listopada ub.r. dotyczącym opłat okołosprzedażowych stosowanych przez sieci handlowe. W toku jest także postępowanie w sprawie stosowania takich praktyk przez Carrefour Polska.
Poprosiliśmy Auchan o komentarz do decyzji UOKiK. Do czasu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: BartlomiejMagierowski/Shutterstock