Autostrada A1 „AmberOne” ma mieć w wakacje o około 20-30 proc. większą przepustowość. W Punktach Poboru Opłat w Nowej Wsi oraz w Rusocinie są dobudowywane bramki; w okresie wzmożonego ruchu będzie wprowadzany też bezdotykowy system wydawania biletów.
Anna Kordecka, rzecznik prasowy firmy Gdańsk Transport Company (GTC), która zarządza pomorskim odcinkiem autostrady A1 z Gdańska do Torunia poinformowała PAP, że z powodu rosnącego natężenia ruchu zdecydowano o przebudowie Punktów Poboru Opłat w Nowej Wsi oraz w Rusocinie, co ma się przyczynić do zwiększenia ich przepustowości. Prace budowlane już trwają.
Nowe bramki
Poinformowała, że w Nowej Wsi dobudowana zostanie jedna bramka wjazdowa oraz dwie zjazdowe natomiast w Rusocinie będą dobudowane dwie bramki zjazdowe. - GTC wraz z Operatorem firmą Intertoll dokładają starań, aby rozbudowane place poboru opłat działały już w lipcu 2015 roku – podała Kordecka.
Poinformowała, że obecnie punkt w Rusocinie może obsłużyć średnio 1,2 tys. pojazdów na godzinę a po rozbudowie liczba obsłużonych pojazdów wzrośnie do 1,5 tys. na godzinę. Przepustowość w Nowej Wsi zwiększy się natomiast z 900 pojazdów na godzinę do 1,2 tysiąca aut na godzinę. Oznacza to, że przepustowość zjazdu z autostrady, w porównaniu z obecną, może się zwiększyć o 25-33 procent. Dobudowywane pasy zjazdowe będą tzw. pasami dwukierunkowymi, co oznacza, że w razie potrzeby będą mogły być również zamienione na pasy wjazdowe.
System bezdotykowy
Do usprawnienia wjazdu na autostradę ma przyczynić się też bezdotykowy system wydawania biletów; będą one wydawane automatycznie przy wjeździe na autostradę bez konieczności używania przycisku do wydania biletu. Takie rozwiązanie będzie stosowane w okresach wzmożonego ruchu na autostradzie.
Jak wyjaśniła Kordecka, „w chwili gdy samochód zbliży się do bramek, uruchomiony zostanie proces drukowania biletu, co sprawi że w chwili podjechania do podajnika na bilety, bilet będzie już czekał na kierowcę, a po pobraniu go z podajnika nastąpi otwarcie szlabanu”.
Oceniła, że „takie rozwiązanie skróci proces obsługi o kilka sekund na pojazd". Zauważyła, że "to może wydawać się niewielką oszczędnością czasu, jednak gdy przemnoży się to przez ilość pojazdów, jaka w ciągu godziny przejeżdża przez bramki, to oszczędność czasu znacząco rośnie”.
Większa przepustowość
Szacuje się, że rozwiązanie zwiększy przepustowość bramek wjazdowych o 20-30 procent. Zapewniła PAP, że bezdotykowy system wydawania biletów wjazdu będzie już funkcjonował podczas długiego weekendu majowego.
Jak informuje firma GTC, „AmberOne” będzie pierwszą autostradą w Polsce z funkcją automatycznego wydawania biletów dostępną na bramkach wjazdowych.
Rzeczniczka zwraca uwagę, że wdrażane udogodnienia „z pewnością wpłyną na zmniejszenie zatorów tworzących się na zjazdach z autostrady ale należy pamiętać, że korki w okresach szczytowych, w weekendy w lipcu i sierpniu będą występować do czasu wprowadzenia pełnego elektronicznego poboru opłat stosowanego przez dużą ilość użytkowników”.
W oczekiwaniu na nowy system
Podkreśliła, że „GTC jest gorącym zwolennikiem wprowadzenia europejskiego systemu elektronicznego poboru opłat dla pojazdów osobowych, który jest zgodny z odpowiednimi dyrektywami UE (dyrektywa EETS) i akceptuje pojazdy zagraniczne posiadające własne systemy do elektronicznego poboru opłat”.
W ubiegłym roku w okresie wakacyjnym i w długie weekendy z powodu tworzenia się wielokilometrowych korków w okolicach Punktów Poboru Opłat rząd zdecydował o bezpłatnym przejeździe A1 w sierpniowe weekendy. W lipcu 2014 r. średnie dobowe natężenie ruchu na autostradzie wyniosło 54,5 tys. pojazdów podczas gdy średnie natężenie dobowe w ub. roku - 37 tys. Rekordowa liczba aut, ponad 93 tys. przejechała autostradą A1 w niedzielę 17 sierpnia.
Premier Ewa Kopacz pytana o wprowadzenie elektronicznego systemu opłat na polskich autostradach podczas konferencji prasowej 17 marca przyznała, że na kompleksowy system elektronicznego pobierania opłat na autostradach trzeba poczekać. Minister infrastruktury Maria Wasiak zapowiedziała w marcu, że elektroniczny system poboru opłat na autostradach dla wszystkich pojazdów mógłby ruszyć w listopadzie 2018 roku.
Autor: /gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Biznes i Świat