Jak będą wyglądać samochody przyszłości? Swój pomysł na to, z okazji obchodów 100-lecia firmy, pokazało BMW. Konceptualny model Vision Next 100 wyposażono w funkcję jazdy autonomicznej, a także w przezierny wyświetlacz HUD (Head-Up Display), który zajmuje całą przednią szybę i pokazuje cyfrowy obraz otoczenia auta. Z kolei swój pomysł na opony przyszłości zaprezentował Goodyear.
Według niemieckiego producent kierowca będzie decydować, czy prowadzić samodzielnie model, czy też pozwolić na jazdę sztucznej inteligencji. Tego typu rozwiązania już teraz powoli stają się rzeczywistością. Wkrótce mają trafić do aut Volvo. Nad autonomicznymi samochodami pracują też Tesla czy Google.
Co na wyświetlaczu?
W Vision Next 100 zwraca uwagę też wyświetlacz HUD na całej przedniej szybie. W normalnym trybie użytkownik będzie informowany na nim m.in. o optymalnym torze poruszania się po drodze czy też o konieczności wykonania skrętu. Dzięki rozszerzeniu wyświetlacza przeziernego na całą szybę kierowca będzie otrzymywał komputerowo przetwarzany obraz otoczenia, na którym wyszczególnione będą nie tylko inne samochody, ale także piesi, zwierzęta lub obiekty. System ma działać w trudnych warunkach pogodowych np. we mgle. Koncern z Monachium podkreśla, że po przełączeniu w tryb autonomiczny zaprezentowany samochód koncepcyjny będzie zmieniał swoje wnętrze, a wyświetlacz HUD zyska funkcje rozrywkowe umożliwiając np. oglądanie telewizji czy czytanie poczty elektronicznej. Natomiast kierownica i centralna konsola cofnie się, zwiększając miejsce w kabinie dla kierowcy i pasażerów.
Zaprezentowany model to oczywiście jedynie koncept i nigdy nie trafi do seryjnej produkcji, ale pokazuje w jakim kierunku zmierza motoryzacja.
Kulista opona
Swój pomysł na auto - a w zasadzie oponę - przyszłości pokazała tez firma Goodyear. Na trwających targach w Genewie zaprezentował Eagle 360. Opona wygląda zupełnie inaczej niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni, ponieważ ma kształt kuli. W dodatku ogumienie zostało wydrukowane w technologii 3D.
Unikatowy, sferyczny kształt opony przyszłości ma zapewnić najwyższy poziom zwrotności, i bezpieczeństwa. Opona wykonuje obrót w dowolnym kierunku, dzięki czemu auto może zmieniać pas ruchu lub ominąć przeszkodę przesuwając się na drodze wszerz, nie zmieniając kierunku jazdy. Jest to możliwe za sprawą lewitacji magnetycznej, utrzymującej koła w równej odległości względem auta.
Autor: ToL//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe