Facebook Inc. wręcz zmiażdżył oczekiwania inwestorów - informuje Reuters. Kwartalne przychody skoczyły o 52 proc. Za sukcesem stoi sprzedaż większej ilości reklam kierowanych do użytkowników telefonów komórkowych, których wciąż przybywa. Sprawiło to, że w ciągu kilku godzin akcje spółki gwałtownie poszły w górę.
Największa globalna sieć społecznościowa złamała trend rozczarowujących wyników firm technologicznych, takich jak Apple Inc. czy eBay Inc. Firmy borykają się z gospodarczą niepewnością która dociera z całego świata. Silny dolar amerykański powoduje, że sprzedaż za granicą znacznie spada.
Facebook uspokoił Wall Street
Dominacja Facebooka na rynku reklamy mobilnej pomogła uciszyć obawy na Wall Street, które było trawione problemami trudnych inwestycji. Chodzi o komunikator WhatsApp czy urządzenia wirtualnej rzeczywistości Oculus, które nie wygenerowały jeszcze zysków.
Akcje Facebooka po kilkugodzinnym handlu podrożały prawie o 12 proc., dochodząc do poziomu 105,32 dol.
Z pewnością pomogły im słowa dyrektora finansowego Davida Wehnera, który w rozmowie z analitykami przyznał, że spodziewa się wzrostu wydatków operacyjnych o 30-40 proc. w ciągu roku. Ogólny przychód wzrósł do 5,84 mld dol. z 3,85 mld dol. przed rokiem. Przychód z reklam wzrósł o 56,8 proc. do 5,64 mld dol. w okresie zakupów świątecznych, kiedy to wydatki na reklamę zazwyczaj wystrzeliwują.
Ekspansja rynku reklamowego
Firma zarobiła 79 centów za akcję. Analitycy prognozowali średnie zarobki na poziomie 68 centów na akcji i przychody rzędu 5,37 mld dol., jak podaje Reuters.
Pominąwszy rynek mobilny, Facebook podniósł wydatki na tzw. "duże zakłady", takie jak: wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja czy drony, które łączą najodleglejsze części świata z Internetem.
Zyski z reklam mobilnych stanowią 80 proc. całego przychodu Facebooka w ostatnim kwartale minionego roku, porównując to do 78 proc. w trzecim kwartale i 69 proc. w roku ubiegłym.
- Wzrost rynku reklamowego jest dużo silniejszy, niż tego oczekiwaliśmy - powiedział Ken Sena, analityk z Evercore ISI.
Facebook ogłosił 31 grudnia, że miał 1,59 mld aktywnych użytkowników. To o 14 proc. więcej niż w końcówce roku ubiegłego. 1,44 mld z nich korzysta z serwisu na urządzeniach mobilnych, co stanowi wzrost o 21 proc.
Autor: ag/gry / Źródło: Reuters