AwtoWAZ, producent Łady i największy koncern samochodowy w Rosji, potrzebuje co najmniej 70 mld rubli (2,33 mld dolarów), aby przetrwać 2010 rok. Rząd premiera Putina zapewnia, że pomoże koncernowi, ale liczy też na wsparcie Renault, które ma w AwtoWAZ-ie 25 proc. udziałów.
Z sumy 70 mld rubli pomocy, 54 mld rubli (1,8 mld dolarów) ma zostać przeznaczone na spłacenie bieżącego zadłużenia (kredyty, obligacje i weksle). Kwota ta nie obejmuje jednak 12 mld rubli (400 mln dol.), niezbędnych fabryce na sfinansowanie ogłoszonej już 25-procentowej redukcji zatrudnienia.
Dane te podał we wtorek dziennik "Kommiersant", powołując się na prezentację przygotowaną przez AwtoWAZ na posiedzenie rządowej komisji ds. rozwoju gospodarki. Zebrało się ono we wtorek i było w całości poświęcone rosyjskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu.
Premier Rosji Władimir Putin potwierdził w poniedziałek, że jego rząd nie dopuści do upadku AwtoWAZ-u. Oczekuje jednak, że do restrukturyzacji fabryki włączy się też koncern Renault, który jest jej strategicznym udziałowcem. W piątek szef rosyjskiego rządu zagroził nawet, że udziały Francuzów w AwtoWAZ-ie mogą zostać zmniejszone, jeśli nie wezmą oni udziału w ratowaniu zakładów.
Renault kupił 25-procentowy pakiet akcji AwtoWAZ-u w lutym 2008 roku, płacąc 1 mld dolarów. Obecnie papiery te warte są niespełna 200 mln dolarów. Renault miał też wnieść do kapitału fabryki platformę samochodu Logan, jednak - jak twierdzi strona rosyjska - nie wywiązał się z tego zobowiązania. Logan ma być podstawowym modelem "nowego" AwtoWAZ-u.
Finansowa sanacja
W poniedziałek wieczorem Putin spotkał się z wiceprezesem francuskiego koncernu Christianem Esteve, który - według "Kommiersanta" - zapewnił go, że w kwestii sanacji finansowej nadwołżańskich zakładów może "liczyć na Renault".
Powołując się na źródła zbliżone do AwtoWAZ-u i rządu Rosji, dziennik "Wiedomosti" podał, że Esteve obiecał, iż Renault zastanowi się nad przekazaniem fabryce kilku technologii, w tym platformy Logan. W ten sposób Francuzi mieliby opłacić swoją część planowanej dodatkowej emisji akcji AwtoWAZ-u.
Analitycy obliczyli, że skoro zakłady wymagają dokapitalizowania w wysokości 70 mld rubli, to Renault - jeśli chce zachować swoje udziały na poziomie 25 proc., co zapewnia im wpływ na strategiczne decyzje AwtoWAZ-u - powinien dopłacić 17,5 mld rubli (583 mln dol.). W przeciwnym razie udziały Francuzów zostaną zredukowane do 6 proc.
Ślepy pomoże kulawemu
Sytuację Renault komplikuje fakt, że koncern sam przeżywa trudne chwile i korzysta z pomocy rządu Francji - otrzymał już wsparcie w wysokości 3 mld euro. Będzie więc musiał wyjaśnić francuskim władzom i podatnikom, dlaczego teraz angażuje się w ratowanie miejsc pracy za granicą.
Głównymi partnerami Renault w AwtoWAZ-ie są: państwowa korporacja Rostechnologii (25,1 proc.) i bank inwestycyjny Trojka Dialog (24,82 proc.). Pozostałe akcje znajdują się w obrocie giełdowym.
Rostechnologii i Trojka Dialog nieoficjalnie zasygnalizowały już, że są gotowe na zmniejszenie udziałów w fabryce. Zamiast nich nowym akcjonariuszem miałby zostać należący w 100 proc. do państwa Wnieszekonombank (VEB).
A może Opel?
Pierwszy wicepremier Rosji Igor Szuwałow, który w poniedziałek także konferował z przedstawicielami Renault, dał do zrozumienia, że jeśli Francuzi nie zechcą utrzymać swoich udziałów w AwtoWAZ-ie na dotychczasowym poziomie, to nadwołżańskie zakłady bez trudu przestawią się na współpracę z Oplem, kontrolę nad którym przejmuje kanadyjsko-austriacki koncern Magna i rosyjski Sbierbank.
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2009 roku w Rosji sprzedano tylko 990 tys. samochodów osobowych. To aż o 51 proc. mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Gwałtowne załamanie rynku dotkliwie odczuł też AwtoWAZ. Od stycznia do sierpnia sprzedał on 241 tys. aut, czyli o 44 proc. mniej niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2008 roku (428 tys.). Fabryka ogłosiła już, że będzie musiała zwolnić 27,6 tys. ze 102 tys. pracowników.
Rząd Rosji wsparł już zakłady kwotą 25 mld rubli (833 mln dol.) bez konsekwencji dla struktury akcjonariatu AwtoWAZ-u.
Źródło: PAP