Wybierając się za granicę lepiej wyłączyć pocztę głosową. Nawet, jeśli będąc w innym kraju nie odbieramy dzwoniącego do nas telefonu, to robi to za nas właśnie poczta głosowa. A wtedy system zalicza nam opłatę za połączenie.
Za granicą nie korzystamy z usług naszego operatora, lecz z tzw. sieci roamingowej, należącej do firmy, z którą nasz operator ma odpowiednią umowę. Za połączenia i smsy płacimy operatorowi macierzystemu, ale według specjalnej taryfy, zwykle dużo droższej od krajowej. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, z jakiej sieci korzystamy za granicą - są droższe i tańsze. Najlepiej jeszcze przed wyjazdem sprawdzić, z jaką siecią zagraniczną nasz operator ma podpisaną najkorzystniejszą umowę.
Wybierz lub zostań wybrany
Najczęściej nasz telefon wybiera za granicą sieć automatycznie - tę, która na danym obszarze ma najsilniejszy sygnał. Sieć może się zmieniać nawet bez naszej wiedzy, kiedy np. spacerujemy po górach w obszarze przygranicznym. Lepiej więc ręcznie wybrać operatora, z którego usług chcemy skorzystać, np. ze względu na najniższe opłaty.
A opłaty za dzwonienie z zagranicy są niemałe. Płacimy wg taryfy roamingowej zagranicznego operatora, a ponadto zapłacimy jeszcze operatorowi macierzystemu 15-proc. narzut od kwoty wyliczonej przez operatora zagranicznego i 22% podatku VAT liczonego od tego narzutu.
Przekierowanie pułapka
Korzystanie z naszego telefonu za granicą niesie jeszcze jedną pułapkę, związaną z pocztą głosową.
W sieci macierzystej klienci przeważnie nie płacą za korzystanie z niej. Gorzej jest, gdy przebywa się w obcej sieci. System w macierzystej sieci rejestruje kraj, w którym użytkownik obecnie przebywa. W przypadku, gdy rozmówca wybiera numer abonenta znajdującego się w obcej sieci, system przekierowuje połączenie do obcej sieci.
Jeżeli połączenie nie zostanie odebrane, ale w telefonie jest włączona poczta głosowa, wtedy rozmowa zapisywana jest na skrzynce głosowej. Odbiorca wiadomości głosowej płaci za połączenie międzynarodowe z Polski do kraju w którym przebywa, a następnie za połączenie z obcej sieci do Polski (do systemu poczty głosowej). Operacja jest więc nieopłacalna.
Jeśli więc nie chcemy płacić za nieodebrane połączenia, pocztę głosową lepiej wyłączyć. Robi się to z poziomu telefonu lub menu dostępnego na infolinii operatora i należy to zrobić jeszcze przed opuszczeniem sieci macierzystej, czyli w kraju - przed przekroczeniem granicy.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24