Spółka Przewozy Regionalne dostała ultimatum od PKP Polskie Linie Kolejowe: albo do 7 kwietnia zapłaci zaległe należności, albo straci dostęp do torów. To ostanie oznaczałoby w praktyce unieruchomienie wszystkich jej pociągów.
Jak powiedział rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski, firma otrzymała od zarządcy infrastruktury kolejowej pismo. - PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały nas, że jest możliwość wypowiedzenia umowy, a nie że ją wypowiadają. W tym momencie nie można twierdzić, że 7 kwietnia nasze pociągi nie wyjadą na tory - tłumaczy Olszewski.
Dodał, że Przewozy Regionalne wpłaciły w poniedziałek część zaległości na konto PKP PLK, część chcą też wpłacić we wtorek. - Zrobimy wszystko, by nie było podstaw do rozwiązania tej umowy - wyjaśnił rzecznik.
Żadna ze spółek nie chce ujawnić, ile Przewozy Regionalne zalegają PKP PLK. - Mogę powiedzieć, że ze wszystkich przewoźników, którzy zalegają z opłatą za tory, Przewozy Regionalne nie płacą najdłużej. I te zaległości są duże - powiedział rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki. Bliższych danych nie chciał ujawnić zasłaniając się tajemnicą handlową.
Spór o kasy biletowe wiąż trwa
Wciąż trwa także spór Przewozów Regionalnych z PKP S.A. o kasy biletowe na dworcach kolejowych. Chodzi o ok. 700 kas, które Przewozy Regionalne dzierżawią od PKP S.A. PKP S.A. wymówiła umowę, argumentując, że Przewozy Regionalne jako jedyny z ośmiu kolejowych przewoźników pasażerskich nie regulują stawek czynszu za najem i dzierżawę wykorzystywanych przez siebie kas, pomieszczeń technicznych i socjalnych itp. - Rozmowy z PKP S.A. wciąż trwają. Szukamy satysfakcjonującego obie strony rozwiązania" - wyjaśnił rzecznik PR Piotr Olszewski.
Według wyliczeń PKP S.A., Przewozy Regionalne zalegają im z tego tytułu ok. 56 mln zł. Jednak Przewozy Regionalne uważają, że PKP S.A. też ma zaległości płatnicze. - Do tej pory czekamy na wniesienie aportem nieruchomości od PKP S.A. o wartości ok. 160 mln zł. Za ich dzierżawę płacimy ok. 10 mln zł rocznie - powiedział rzecznik samorządowej spółki.
Przewozy Regionalne wyszły z Grupy PKP w 2008 r., kiedy przeszły w ręce zarządów 16 województw. To największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Spólka zajmue się przewozami lokalnymi, ale niektóre jej pociągi konkurują z PKP Intercity na trasach dalekobieżnych
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24