Prezydent podpisał nowelę ustawy o VAT zmieniającą zasady odliczania VAT dla aut "z kratką" i paliwa do takich aut. Eksperci krytykują bardzo krótkie vacatio legis, gdyż zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2011 r. Resort finansów odpowiada: - Podatnicy wiedzieli, że zmiany będą wprowadzone od połowy 2009 r.
Pełne odliczenie VAT będzie dotyczyć tylko samochodów o ładowności ponad pół tony, które nie będą samochodami osobowymi. Auta o takiej ładowności były objęte prawem do pełnego odliczenia VAT przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, tj. do 30 kwietnia 2004 r. Nowe przepisy będą obowiązywać do 1 stycznia 2013 r.
Na jakie auta wciąż odliczysz VAT?
Wprowadzane ograniczenia w odliczaniu VAT nie będą dotyczyć niektórych kategorii pojazdów przeznaczonych do działalności gospodarczej. Chodzi m.in. o auta dostawcze odpowiadające definicji określonej w ustawie, samochody typu van, minibusy, czy tzw. pojazdy specjalne. W przypadku ich zakupu oraz zakupu paliwa do nich, będzie można odliczyć cały podatek VAT.
Prawodawca pomija nie tylko jakiekolwiek reguły przyzwoitej legislacji, ale także balansuje na granicy przepisów określających minimalne, czternastodniowe vacatio legis. Łukasz Jamróz, menedżer z firmy doradztwa podatkowego Accreo Taxand
Zgodnie z nowelizowanymi przepisami nabywcy samochodów osobowych "z kratką", w przypadku których przysługuje obecnie pełne odliczenie VAT, będą mogli odliczyć 60 proc. kwoty VAT zawartej w fakturze, ale nie więcej, niż 6 tys. zł. Oznacza to, że sytuacja podatników, którzy kupują samochody z kratką będzie taka sama, jak podatników, którzy kupują samochody osobowe.
Sygnały o tym, że to ograniczenie będzie stosowane od początku 2011 r., mają już co najmniej półtoraroczną historię. Nie uważam, że zarzut nagłego wprowadzenia przepisów jest zasadny. wiceminister finansów Maciej Grabowski
Ustawa zawiesza też na okres dwóch lat możliwość odliczenia VAT od paliwa kupowanego do napędu samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Doprecyzowano też przepisy dotyczące prawa do odliczania VAT w przypadku, gdy nieruchomości nabyte lub wytworzone do celów działalności gospodarczej nie są wyłącznie wykorzystywane do tych celów. W takim przypadku prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać tylko od części nieruchomości związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zgodnie z nowelizowaną ustawą o transporcie właściciele samochodów ciężarowych mają być zwolnieni z obowiązku dostarczania urzędowi skarbowemu kopii zaświadczeń potwierdzających homologację, wydawanych przez okręgowe stacje kontroli pojazdów. Nie będą też musieli informować urzędów skarbowych o dokonanych w pojeździe zmianach, które mają wpływ na homologację. Zdaniem rządu rozwiązanie to odciąży podatników i administrację podatkową od gromadzenia kopii zaświadczeń.
Nowe prawo reguluje też sposób rozliczania VAT przez firmy zagraniczne świadczące w Polsce tzw. okazjonalne przewozy osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą (np. autobusami). Usługi te nie będą objęte szczególnymi regułami opodatkowania. Podmiot wykonujący je w Polsce będzie musiał mieć przy sobie potwierdzenie zarejestrowania się, jako podatnik VAT, w naszym kraju. Będzie musiał także rozliczać podatek VAT w polskim urzędzie skarbowym.
Za krótkie vacatio legis?
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2011 r. Eksperci podatkowi zwracają uwagę na bardzo krótkie vacatio legis. Krytyczny wobec takiej praktyki jest menedżer z firmy doradztwa podatkowego Accreo Taxand Łukasz Jamróz. - Prawodawca pomija nie tylko jakiekolwiek reguły przyzwoitej legislacji, ale także balansuje na granicy przepisów określających minimalne, czternastodniowe vacatio legis - uważa. Według niego poziom legislacji dotyczącej zmian w VAT potwierdza, że rządzący znacznie wyżej cenią interes fiskusa, niż interes obywateli.
Wiceminister finansów Maciej Grabowski uważa, że podatnicy od dawna wiedzieli, że zmiany dotyczące samochodów z kratką zostaną wprowadzone. - Pierwszy sygnał, iż będzie ograniczenie w odliczeniu VAT w przypadku samochodów z kratką, został wysłany przez rząd latem 2009 r. - powiedział Grabowski w rozmowie z PAP. Dodał, że założenia do ustawy zostały wysłane do konsultacji w lipcu tego roku.
- Sygnały o tym, że to ograniczenie będzie stosowane od początku 2011 r., mają już co najmniej półtoraroczną historię. Nie uważam, że zarzut nagłego wprowadzenia przepisów jest zasadny - zaznaczył wiceminister.
Wskazał, że skutki finansowe wejścia w życie nowelizacji od 1 stycznia 2011 r. zostały przewidziane w budżecie na przyszły rok. Dlatego resortowi zależało, aby prezydent podpisał ją w kształcie uchwalonym przez Sejm.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24