Polska, mająca obecnie 195 centrów handlowych, zajmuje siódme miejsce w Europie pod względem całkowitej powierzchni sprzedaży w tych placówkach. A niedługo wskoczymy na szóste miejsce
Według raportu agencji badań rynkowych GfK Polonia, Polska ma 5-procentowy udział w całkowitej powierzchni centrów handlowych w Europie. A nowe placówki cały czas się budują.
W Polsce centra handlowe działają głównie w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Podobnie jak w innych krajach, ich ekspansja rozpoczęła się od największych aglomeracji, jak Warszawa, aglomeracja śląska, Trójmiasto, Kraków, Poznań i Wrocław.
Największy wzrost liczby nowo otwartych centrów nastąpił w 2005 roku, kiedy otwarto 23 takie placówki. W 2006 roku otwarto 10 kolejnych. Na początku tego roku powstały do końca 2007 roku planuje się otwarcie dodatkowych 18. W 2008 roku zaplanowanych jest 11 otwarć.
Według autorów raportu, deweloperzy coraz bardziej interesują się inwestowaniem w miastach średniej wielkości (100 tys. – 250 tys. mieszkańców), gdzie dostęp do nowoczesnej oferty handlowej jest nadal dużo mniejszy, niż w największych aglomeracjach. Najniższy wskaźnik powierzchni sprzedaży w centrach handlowych na 1 tysiąc mieszkańców mają obecnie wschodnie regiony Polski, z miastami takimi jak Białystok, Lublin, Olsztyn i Rzeszów.
Najwięcej centrów handlowych działa w województwach mazowieckim - 36, z czego 28 w Warszawie, oraz śląskim, gdzie proporcjonalnie więcej jest dużych ośrodków miejskich. Pomimo że najwięcej centrów handlowych budowanych jest w województwie śląskim i dolnośląskim, największa przeciętna powierzchnia handlowa powstanie w województwie wielkopolskim.
Źródło: PAP/Radio Szczecin
Źródło zdjęcia głównego: TVN24