O ponad 8,3 proc. mniejsza niż w rekordowym 2007 roku była ubiegłoroczna produkcja gliwickiej fabryki Opla, należącej do General Motors Poland. Koncern zanotował natomiast w Polsce wzrost sprzedaży swoich marek o 8,3 proc.
W 2008 roku z taśm gliwickiego zakładu zjechały 171 644 samochody, wobec 187 265 rok wcześniej. Najwięcej było modelu zafira (108 509), znacznie mniej astry III sedan (33 329) oraz astry clasic II (29 806).
Kryzys spowodował spadek popytu
Do jesieni gliwicki zakład znacząco nie odczuwał spadku popytu – do końca października, mimo przerwy produkcyjnej, jego produkcja była o 4,5 proc. większa, niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Po sierpniu wzrost wynosił 16 proc.
- Na ostateczną wielkość produkcji złożyło się zarówno bardzo dobre pierwsze półrocze, jak i załamanie, jakie nastąpiło w czwartym kwartale – dotkliwe tak pod względem głębokości spadku, jak i długości trwania – ocenił Wojciech Osoś z biura prasowego GM Poland.
Ponieważ sytuacja na rynku samochodów jest nadal niepewna, trudno więc prognozować tegoroczną produkcję. - Monitorujemy rynek i będziemy dostosowywać wielkość produkcji do jego potrzeb. Na pewno liczymy na stopniowy wzrost optymizmu klientów w Europie Zachodniej – powiedział.
Produkcja znowu ruszy
W najbliższy poniedziałek gliwicka fabryka wznowi produkcję po przerwie rozpoczętej jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Od października przerw produkcyjnych było kilka, co zmniejszyło produkcję. Ewentualne kolejne przerwy nie są na razie planowane, jednak fabryka nadal będzie pracować na dwie zmiany, a nie – jak do grudnia ubiegłego roku – na trzy.
W związku z tą sytuacją zatrudnienie w fabryce zmniejszyło się w ostatnich miesiącach z ok. 3 tys. do 2 850 osób, a łączna liczba odchodzących osób wyniesie ok. 250 pracowników. To głównie osoby, które miały umowy o pracę na czas określony i skorzystały z propozycji dobrowolnego odejścia, lub też nie przedłużono z nimi umów. Nie było zwolnień wśród stałych pracowników.
Polacy kupowali więcej aut
GM Poland jest natomiast zadowolony z ubiegłorocznych wyników sprzedaży swoich aut w Polsce. W sumie sprzedaż modeli trzech marek: opel, chevrolet i saab wyniosła 37 808, czyli o 2 903 więcej niż rok wcześniej (wzrost o 8,3 proc.). Najwięcej, bo 31 307 sprzedano opli (wzrost o 7,2 proc.), mniej chevroletów (5 899, wzrost o 13 proc.) i saabów (602 sztuki, wzrost o 23 proc.).
Obecnie w gliwickiej fabryce kontynuowane są przygotowania do uruchomienia w końcu tego roku produkcji astry czwartej generacji.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Forum