Polscy producenci wódki ruszają na podbój Azji. Nasze trunki mają pić m.in. Chińczycy i Hindusi - zapowiada "Rzeczpospolita". Wyborowa już ma drugie miejsce wśród importowanych wódek w Państwie Środka.
Swoje marki na rynek azjatycki chce wprowadzić Central European Distribution Corporation, producent m.in. Bolsa i Żubrówki. - Prowadzimy wstępne rozmowy dotyczące wejścia do Chin - mówi w rozmowie z "Rz" Katarzyna Płońska, kierownik ds. eksportu w CEDC. Dodaje, że jest za wcześnie, aby podać kiedy to się stanie.
Od pięciu lat w Państwie Środka dostępna jest już wódka Wyborowa. Obecnie Chiny są jej piątym rynkiem eksportowym. - Wyborowa jest drugą po Absolucie wódką importową na rynku chińskim. Tempo w jakim rośnie jej sprzedaż nie jest już tak szybkie, jak było tuż po debiucie, ale nadal jest dwucyfrowe - wyjaśnia w rozmowie z "Rz" Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej.
Firma badawcza Euromonitor International podaje, że sprzedaż wyrobów spirytusowych w Chinach zwiększy się w tym roku o 14 proc., do 27,6 mld dol. W 2011 r. wartość rynku mocnych alkoholi ma sięgnąć na rynku chińskim 36,8 mld dol.
Nie tylko Chiny
- Potencjał tkwi nie tylko w rynku chińskim. Ze względu na liczbę mieszkańców i rosnącą zamożność atrakcyjne dla producentów mocnych alkoholi są także Indie, mimo że cło jest tam wyższe niż w Chinach - mówi Szumowski. Obecnie Wyborowa przygotowuje się do wejścia do tego kraju.
Plany, aby tam zaistnieć ma także polsko - francuska grupa Belvedere. Krzysztof Tryliński, jej współwłaściciel i dyrektor generalny, zapowiadał w rozmowie z "Rz", że w ciągu trzech sprzedaż wódki Sobieski w Indiach ma wynieść kilkadziesiąt milionów butelek. Tyle samo swojej flagowej marki Belvedere chciałoby sprzedawać także w Chinach. Firma zrealizuje swoje plany, jeżeli 10 listopada sąd francuski zaakceptuje jej plan naprawczy.
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu