Czy prosperity, czy recesja, czy też mozolne wychodzenie z kryzysu - jedno jest niezmienne: najlepsze marki świata rosną w cenę. Tę regułę potwierdza najnowsze badanie BrandZ Top100. Wartość wszystkich stu najcenniejszych marek świata wyceniono na pięć procent więcej niż przed rokiem - łącznie to astronomiczna kwota ponad 2 trylionów dolarów.
Czołówka rankingu to świat nowych technologii. Najcenniejszą marką świata pozostaje Google, wycenione o 14 procent drożej niż przed rokiem - na 114 miliardów dolarów. Tylko ona przekracza wartość stu miliardów, bo druga na liście IBM oszacowano na 86 miliardów dolarów. Koncern zanotował jednak duży wzrost - o 30 procent.
Trzecie miejsce należy do Apple. Przyrost wartości tej marki był jeszcze większy - o 32 procent, co dało sumę 83 miliardów dolarów. Czwarty na liście Microsoft wyceniono na 76 miliardów dolarów. Jego wartość nie zmieniła się w stosunku do wyliczeń sprzed roku.
Dalej zaczyna się świat żywności. Piąte miejsce rankingu zajmuje Coca Cola. Po symbolicznym wzroście wartości o 1 proc. wyceniono ją na niespełna 58 miliardów dolarów. O dwa miliardy mniej - po 1-procentowej stracie - warta jest marka McDonald's. Na sumę 57 miliardów dolarów wyceniono tytoniowe Marlboro. Jego wartość wzrosła w ciągu roku o 15 procent.
Ósmą pozycję rankingu zajmuje pierwsza marka wywodząca się spoza USA: China Mobile warta jest nieco poniżej 63 miliardów dolarów.
Po raz pierwszy na liście - od razu na miejscu 20. - notowany jest społecznościowy serwis Facebook, wyceniony na sumę 5,5 miliarda dolarów. Autorzy opracowania podkreślają jednak znaczenie społeczności internetowych w kreowaniu wartości wielu innych marek.
Zwracają też uwagę, że w ich rankingu po raz pierwszy pojawia się marka wywodząca się z krajów tzw. BRIC - grupy Brazylia-Rosja-Indie-Chiny. To ICICI - bank o największym kapitale w Indiach.
Inne ich ciekawe spostrzeżenie mówi, że gdyby ktoś w 2006 roku zainwestował sto tysięcy dolarów w akcje z indeksu amerykańskiej giełdy S&P, to dziś byłyby one warte ledwie 88,5 tysiąca dolarów. Jednak gdyby owe sto tysięcy dolarów przeznaczył na zakup papierów firm z zestawienia Brandz Top100 - to dziś byłyby one warte 118,5 tysiąca dolarów.
Ranking BrandZ Top100 Most Valuable Global Brands co roku przygotowuje firma Millward Brown Optimor.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl