Kryzys na dobre już dopadł motoryzację. Tym razem produkcję ogranicza koncern samochodowy Toyota. W japońskich zakładach produkcja spadnie w obecnym roku o co najmniej 25 procent w porównaniu z 2008 rokiem - wynika z publikowanego w poniedziałek w Tokio raportu.
Wcześniej Toyota czasowo wstrzymała linie produkcyjne w 11 z 12 fabryk w Japonii. Podobna przerwa w produkcji ma nastąpić w końcu stycznia i następnie w lutym. Powód tych ograniczeń jest oczywisty - dalszy spadek popytu na nowe samochody wskutek światowego kryzysu.
W raporcie, którego fragmenty cytuje w poniedziałkowym wydaniu tokijski dziennik "Yomiuri Shimbun", oceniono, iż w 2009 r. w zakładach koncernu na terenie Japonii wyprodukowanych zostanie nie więcej jak trzy miliony samochodów. W zeszłym roku z taśm montażowych Toyoty zeszły ponad 4 mln pojazdów.
Zmiana kierownictwa i zwolnienia
W ubiegły wtorek koncern Toyota zapowiedział zmianę najwyższego kierownictwa, a także - ograniczenie zatrudnienia. Według japońskiej agencji Kyodo, stanowisko prezesa koncernu objąć ma dotychczasowy wiceprezes Akio Toyoda. Zmiana weszłaby w życie w czerwcu.
Koncern zapowiedział także zwolnienie wszystkich pracowników, zatrudnionych na tymczasowych umowach w zakładach na terenie Japonii. Jak informuje we wtorek dziennik "Yomiuri Shimbun", takie posunięcie ma zmniejszyć koszty w sytuacji, gdy koncern boryka się ze skutkami kryzysu finansowego. Wcześniej Toyota Motor Co. komunikowała, iż do marca zmniejszy zatrudnienie w swych japońskich zakładach takich pracowników z sześciu tysięcy do trzech tysięcy ludzi.
Po raz pierwszy - straty
Pod koniec grudnia zeszłego roku Toyota podała, że po raz pierwszy w swojej 70-letniej historii odnotuje znaczne straty. Wynikają one - jak tłumaczyła - z załamania się światowych rynków. Deficyt firmy szacuje się na 150 mld jenów (ok. 1,22 mld euro). Spadek sprzedaży pojazdów koncernu w całym 2008 r. miał spaść w sumie o cztery procent.
A Polska?
Także w naszym kraju z powodu światowego kryzysu już od jesieni Toyota ogranicza produkcję. Dla japońskiego koncernu Polska jest najważniejszym zapleczem produkcyjnym w Europie. W dwóch fabrykach na Dolnym Śląsku Toyota zatrudnia ponad 2 tys. pracowników przy produkcji silników i skrzyń biegów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: toyota.pl