- Polskie LNG sfinansowało już 10 proc. terminalu w Świnoujściu. Łączna wartość wpłaconej zaliczki to ok. 295 mln zł - poinformował prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak. Dodał, że wkrótce zamówione zostaną płyty ze stali niklowej, z których powstaną zbiorniki gazu.
Zgodnie z założeniami projektu, obecnie jest on finansowany przez właściciela spółki - Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System, który w ostatnich dniach dokapitalizował Polskie LNG kwotą 260 mln zł.
- Część środków, w wysokości 147 mln zł, przekazaliśmy konsorcjum wykonawczemu w formie drugiej transzy zaliczki. Łączna wartość wpłaconej zaliczki to już blisko 295 mln zł, czyli 10 proc. wartości całego kontraktu - zaznaczył Rapciak.
Zgodnie z planem
Polskie LNG podało też, że budowa pierwszego polskiego terminalu LNG przebiega zgodnie z planem. Na miejscu inwestycji pracują firmy wchodzące w skład międzynarodowego konsorcjum Saipem-Techint-PBG.
- Osiągnęliśmy już prawie wszystkie zaplanowane na bieżący rok "kamienie milowe" harmonogramu inwestycji. Wykonawcy przeprowadzają w tej chwili uzupełniające badania gruntu. Wkrótce zamówione zostaną specjalne płyty ze stali niklowej, z których powstaną zbiorniki gazu - podkreślił Rapciak.
Początek działalności w 2014
Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.
Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.
W październiku na terenie przyszłego gazoportu trwają prace geologiczne i geodezyjne. W przyszłym roku ma zacząć się budowa fundamentów zbiorników LNG. Montaż rurociągów planowany jest na 2012 r. Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.
Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.
Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie przesyłany do nich rurociągami. Na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24