- Do godz. 12 w poniedziałek złożono 64 elektronicznych deklaracji podatkowych - poinformowało Ministerstwo Finansów. Nawału e-PIT-ów resort spodziewa się w marcu, kiedy pracodawcy zakończą wydawanie pracownikom informacji o dochodach.
Rzeczniczka prasowa resortu finansów Magdalena Kobos powiedziała, że system działa bez zakłóceń. - Podatnicy zaczęli składać już elektroniczne deklaracje podatkowe, które nie wymagają posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Na razie liczba elektronicznych rozliczeń jest mała, ponieważ większość podatników czeka ciągle na informację od pracodawców, czyli PIT-11. Firmy mają czas do końca lutego na ich przekazanie. Lawina zeznań podatkowych ruszy w marcu - powiedziała Magdalena Kobos. Przypomniała też, że złożenie deklaracji nie oznacza, że w tym samym czasie należy zapłacić podatek. - Mamy na to czas do końca kwietnia - podkreśliła.
Podatników, którzy zamierzają wykazać nadpłatę podatku, resort zachęca do jak najszybszego rozliczenia się z fiskusem, bo daje to szansę na szybsze otrzymanie pieniędzy.
Sprawdzony sposób
System składania e-deklaracji bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego ruszył w kwietniu 2009 roku, po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej. Zniosły one obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu w rozliczeniu z fiskusem. Konieczność zakupu takiego podpisu była wskazywana jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych.
W ubiegłym roku przez internet, bez kwalifikowanego podpisu można było złożyć jedynie PIT-37 (dla osób osiągających dochody np. z umowy o pracę) i załączniki do tego formularza. Z takiej możliwości skorzystało prawie 80 tys. podatników.
W 2010 roku do PIT-37 dołączył PIT-36 (dla osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych na zasadach ogólnych), PIT-36L (dla opłacających 19 proc. podatek liniowy), PIT-38 (rozliczenie podatku od zysków kapitałowych np. dochodu z giełdy), PIT-39 (przy dochodach ze sprzedaży nieruchomości).
Interaktywny formularz, za pomocą którego będzie można wypełnić i wysłać zeznania roczne należy pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, na której znajduje się też szczegółowa instrukcja, jak to zrobić. Pomoc techniczna systemu e-deklaracje działa od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17. Podatnicy mogą dzwonić na numer telefonu (22) 694 49 74 lub pisać na adres info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24