Celnicy przejęli ładunek tankowca Eagle S. Wszczęto śledztwo

Celnicy zabezpieczyli kilkadziesiąt tysięcy ton paliwa, transportowanego z Rosji przez Eagle S - przekazała fińska służba celna. Chodzi o tankowiec podejrzewany o uszkodzenie podmorskiego kabla energetycznego EstLink 2 na Zatoce Fińskiej. Operator przesyłowy Fingrid poinformował, że naprawa kabla potrwa do końca lipca 2025 roku, a jej koszty szacowane są dziesiątki milionów euro.

Przejęto około 35 tysięcy ton benzyny bezołowiowej, którą frachtowiec Eagle S, pływający pod banderą Wysp Cooka, zatankował w rosyjskich portach w okolicach Petersburga. W momencie, gdy doszło do zerwania przesyłu energii magistralą EstLink 2, statek realizował kurs w stronę Egiptu.

Uszkodzone kable i tankowiec Eagle S

Jak podała brytyjska gazeta "Lloyd's List" tankowiec miał być "załadowany sprzętem szpiegowskim". Według źródła tankowiec miał w kanale La Manche zrzucić do morza "urządzenia przypominające czujniki". Informatorem gazety była pragnąca zachować anonimowość osoba, która latem tego roku wykonywała usługi na statku Eagle S. Tankowiec miał wówczas problemy z zasilaniem w związku z podłączeniem zaawansowanego technologicznie sprzętu, nietypowego dla jednostek handlowych.

Czytaj więcej: Zatrzymany tankowiec "był załadowany sprzętem szpiegowskim" >>>

Zatrzymany w Finlandii tankowiec Eagle S
Zatrzymany w Finlandii tankowiec Eagle S
Źródło: FINNISH BORDER BUARD/PAP/EPA

Według służby celnej jednostka wcześniej nie poruszała się po Zatoce Fińskiej, ale krążyła głównie między Turcją a Indiami, co z punktu widzenia kontroli przestrzegania sankcji jest "znaczącą informacją". Zakłada się, że mający 220 metrów długości tankowiec wchodzi w skład tzw. rosyjskiej floty cieni, tj. starych statków nieobjętych ubezpieczeniem wystawionym przez zachodnie towarzystwo.

Czytaj także: Niemcy wprowadziły zakaz. Chodzi o statki z Rosji

Fińska straż przybrzeżna na tankowcu Eagle S
Fińska straż przybrzeżna na tankowcu Eagle S
Źródło: PAP/EPA/HANDOUT

Naprawa uszkodzonego kabla potrwa ponad pół roku    

Operator przesyłowy Fingrid poinformował, że naprawa uszkodzonego kabla potrwa do końca lipca 2025 roku, a jej koszty szacowane są dziesiątki milionów euro.

Wstępny etap naprawy już się rozpoczął, ale dokładnego harmonogramu jeszcze nie ma. - Obecnie trwają badania dna morskiego. Oceniana jest skala uszkodzenia kabla – powiedział szef departamentu w Fingrid Kimmo Nepola. Wyjaśnił, że po zakończeniu oględzin kabel zostanie odcięty i zatkany, tak aby woda morska nie przedostawała się do środka.

Czym jest flota cieni?

Licząca około 20 osób załoga tankowca to głównie obywatele Gruzji i Indii, którzy są przesłuchiwani przez policję. Rosyjskie "tankowce cieni", nieobjęte zachodnim ubezpieczeniem, odgrywają istotną rolę w omijaniu sankcji nałożonych przez kraje G7. Transportują one rosyjską ropę do odbiorców w innych krajach, którzy są gotowi zapłacić Rosji więcej niż narzucona cena maksymalna - 60 dol. za baryłkę, co stanowi znaczące wsparcie dla rosyjskiej machiny wojennej na Ukrainie.

Czytaj też: "Flota cieni" rośnie w siłę. Miliony ton rosyjskiej ropy zagrażają środowisku >>>

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: