Senat przyjął poprawki do ustawy regulującej status prawny hulajnóg elektrycznych. Jedna z nich zakłada, że kierujący hulajnogą będzie mógł - w wyjątkowych przypadkach - poruszać się chodnikiem z prędkością dostosowaną do warunków ruchu.
Za nowelizacją Prawa o ruchu drogowym wraz z wprowadzonymi poprawkami głosowało 97 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Ustawa teraz wróci do Sejmu.
Senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem poprawek zakładających, że kierujący rowerem, hulajnogą elektryczną, lub urządzeniem wspomagającym ruch - wtedy, kiedy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach lub drogach dla pieszych - będą mogli poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu.
Zaproponowany przez autorów projektu przepis zakładał natomiast, że kierujący rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.
Jazda po jezdni
Kolejna wprowadzona przez Senat poprawka dopuszcza w wyjątkowych przypadkach korzystanie przez kierującego hulajnogą elektryczną z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 50 km/h.
Chodzi o sytuację, gdy wzdłuż tej jezdni brakuje chodnika, wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi.
Senatorowie przyjęli również poprawki zmieniające zasady postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami elektrycznymi, rezygnując z ich usuwania i pobierania opłat za parkowanie, na rzecz wprowadzenia obowiązku ich przestawiania, albo traktowania jako rzeczy znalezione.
Zmieniono również czas wejścia ustawy w życie od dnia jej ogłoszenia - z 30 na 60 dni.
Dozwolona prędkość
Zgodnie z przyjętą przez Sejm nowelizacją kierujący hulajnogą elektryczną miałby korzystać głównie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
W przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną mógłby korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie mógłby przekroczyć 20 km/h.
Kary
Nowela przewiduje również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych ze zbyt dużą prędkością lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.
Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 zł - będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock