W hali o powierzchni ponad 35 tys. m kw. będzie powstawała platforma podwozia eCraftera. Pracować w niej będzie 150 robotów odpowiedzialnych m.in. za spawanie, zgrzewanie czy klejenie. W drugiej, o powierzchni 24 tys. m kw., powstanie magazyn baterii oraz część logistyczna. Zakończenie budowy przewidziano na połowę 2027 roku.
– Dzięki tej inwestycji będziemy produkowali najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter – powiedział w poniedziałek we Wrześni prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze Stefan Mecha.
Przypomniał, że w przyszłym roku fabryka świętować będzie 10-lecie istnienia. – W tym czasie wyprodukowano tu około 560 tys. pojazdów modelu Crafter i Grand California, do których doszło jeszcze około 175 tys. pojazdów modelu MAN TGE – w sumie ponad 700 tys. pojazdów - powiedział.
– Dla nas jest jasne, że przyszłość mobilności jest elektryczna, także przyszłość lekkich pojazdów użytkowych jest elektryczna. Już dziś dzięki marce Volkswagen Samochody Dostawcze jesteśmy liderem rynku elektrycznych samochodów dostawczych w Europie i chcemy tę pozycję umacniać. Elektryfikujemy naszą ofertę i elektryfikujemy nasze fabryki - wskazał Mecha.
Wiceminister: to największy pracodawca w regionie
Wiceminister rozwoju i technologii Tomasz Lewandowski ocenił, że decyzja spółki o rozbudowie wrzesińskiego zakładu to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. Wskazał, że Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w Wielkopolsce - zatrudnia ponad 9 tys. osób. Zdecydowaną większość komponentów do budowy samochodów spółka pozyskuje w naszym kraju.
– Volkswagen traktowany jest w Wielkopolsce nie jak inwestycja zagraniczna, ale jako przedsiębiorstwo, które trwale wrosło w krajobraz gospodarczy Polski (...). Nadal możecie Państwo liczyć na wsparcie administracji rządowej – zaznaczył. Dodał, że ta inwestycja jest dowodem na to, że Polska nie konkuruje dziś tanią siłą roboczą, ale pozyskuje inwestycje ze względu na jakość i wykształcenie kadr oraz na bardzo wysokie kompetencje pracowników.
Według władz Wrześni obecność firmy Volkswagen Poznań jest istotna z punktu widzenia lokalnego rozwoju gospodarczego. – Dzięki powstaniu fabryki Volkswagena we Wrześni nastąpił dynamiczny rozwój miasta, w którym cały czas przybywa nowych mieszkańców, powstają nowe osiedla mieszkaniowe i inwestycje – podkreślił zastępca burmistrza Wrześni Artur Mokracki.
Kolejny rozdział w historii fabryki
Prezeska spółki Volkswagen Poznań Stefanie Hegels zaznaczyła, że rozbudowa zwiększy konkurencyjność przedsiębiorstwa; oznacza też rozwój kompetencji i stabilność zatrudnienia.
– Od samego początku zakład we Wrześni był synonimem nowoczesności, innowacyjności i zrównoważonego rozwoju, a dziś rozpoczynamy kolejny jego rozdział. Volkswagen zainwestuje 1,5 miliarda złotych w rozbudowę – powiedziała.
Powierzchnia całego zakładu we Wrześni ma ok. 220 ha. Wykorzystuje on w produkcji ponad 1300 robotów oraz systemy jakości oparte na sztucznej inteligencji. Zakład posiada także jedną z największych w Europie przyzakładowych farm fotowoltaicznych. W słoneczne dni instalacja zapewnia fabryce pełną samowystarczalność.
Fabryki aut w Polsce
Oprócz Volkswagena w Polsce produkcję rozwijają również inne zachodnie koncerny. Stellantis (dawne PSA i FCA) montuje w Gliwicach i Tychach duże samochody dostawcze, m.in. Peugeot Boxer, Fiat Ducato oraz Opel Movano – w tym wersje elektryczne.
Toyota w zakładach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wytwarza silniki hybrydowe i skrzynie biegów, wykorzystywane m.in. w modelach Yaris i Corolla. Mercedes-Benz produkuje w Jaworze nowoczesne czterocylindrowe silniki do Klasy A oraz modeli EQ, natomiast Volvo Bus Corporation we Wrocławiu składa kompletne autobusy miejskie i turystyczne.
Autorka/Autor: BC/dap
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock