Via Carpatia to priorytet rządu PiS – powiedział w poniedziałek w Rzeszowie szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister uczestniczył w uroczystym podpisaniu umowy na wykonanie koncepcji programowej odcinka S19 od węzła Babica do węzła Domaradz. Zapowiedział, że wkrótce też zostaną podpisane umowy na budowę sześciu odcinków tej trasy.
Adamczyk zaznaczył, że Via Carpatia "w przypadku Prawa i Sprawiedliwości to nie tylko deklaracje, ale konkretne realizacje". - Mimo że kosztowne i bardzo wymagające, to realizujemy to przedsięwzięcie, które jest swoistą drogą życia, bo tak nazywamy ten szlak – powiedział minister.
Nowe odcinki S19
Podkreślił, że podpisana umowa na przygotowanie odcinka drogi ekspresowej oraz wybór najkorzystniejszych ofert na dwa kolejne odcinki S19 na Podkarpaciu to ważne kroki do powstania szlaku Via Carpatia w Polsce. - To także potwierdzenie tego, że realizujemy nasze obietnice. S19 ma zapewnione finansowanie, a coraz więcej odcinków jest kierowanych do realizacji – poinformował Adamczyk. Zdaniem ministra w maju będą podpisane umowy na koncepcję programową dla wszystkich odcinków S19 od Rzeszowa w stronę Barwinka. Adamczyk zapowiedział, że wkrótce też zostaną podpisane umowy na budowę sześciu odcinków tej trasy – od Niska w stronę granicy z woj. lubelskim oraz od Niska w kierunku Sokołowa Małopolskiego.
Zdaniem ministra w 2021 r. gotowa będzie droga ekspresowa między Rzeszowem a Lublinem. Dodał, że z Lublina będzie można dojechać do Warszawy budowaną S17, a ze stolicy będzie można dotrzeć do Trójmiasta budowaną S7.
Koncepcja programowa
Podpisana w poniedziałek umowa na wykonanie koncepcji programowej na odcinek S19 od węzła Babica do węzła Domaradz kosztować ma ponad 17 mln zł. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Promost Consulting, IRP Biuro Projektów, Zakład Usług Geologicznych i Projektowych Budownictwa i Ochrony Środowiska GEOTECH. Wykonawca będzie musiał przygotować koncepcję programową dla ponad 23-km odcinka drogi, w tym m.in. analizę i prognozę ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, dokumentację bezpieczeństwa tunelu czy plan działań ratowniczych.
Firma wykona również kompleksowe rozpoznanie geologiczne. Koncepcja pomoże wybrać GDDKiA docelowe rozwiązania projektowe i technologię realizacji. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy tej inwestycji. W ramach tego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do węzła Domaradz przewiduje się wykonanie m.in. trzech tuneli o łącznej długości ok. 4,65 km. Odcinek ten będzie realizowany w systemie "projektuj i buduj".
Via Carpatia
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Jak podkreślił Adamczyk, Via Carpatia to "droga życia" nie tylko dla Polski, ale dla wielu państw Europy Środkowo-Wschodniej. Zapowiedział, że marcu odbędzie się trzecia konferencja państw, które podpisały deklarację łańcucką ws. Via Carpatia. W czasie tej konferencji do tej grupy przyłączyć się mają kolejne kraje: Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja i Serbia. Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km. Na Podkarpaciu S19, która będzie częścią trasy Via Carpatia, będzie miała docelowo ok. 170 km.
Autor: msz/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock