W Polsce buduje się obecnie niemal 1600 kilometrów dróg za blisko 65 miliardów złotych - przekazała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.
"Obecnie realizujemy 102 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o łącznej długości ponad 1428 km. Na tym etapie znajduje się też 21 zadań z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o długości niemal 171 km. Łączna wartość tych inwestycji to 64,4 mld zł" - przekazała GDDKiA.
"Polska to największy plac budowy w Europie, a wiele z kluczowych dla naszego państwa inwestycji dotyczy sieci dróg krajowych" - napisano w mediach społecznościowych Dyrekcji.
Jak wskazano w komunikacie, zarówno pod względem liczby odcinków realizacyjnych, ich długości oraz wartości podpisanych umów, pierwsze dwa miejsca na podium zajęły firmy Budimex i Grupa Mirbud.
Kontrakty Budimeksu
Budimex realizuje 25 kontraktów o łącznej długości 287,5 km i wartości ponad 11 mld zł - wśród nich m.in. pięć odcinków drogi ekspresowej S10 (Witankowo – Piła Północ w woj. wielkopolskim, a także Stargard Wschód – Suchań i trzy odcinki między węzłami Cybowo i Wałcz w woj. zachodniopomorskim) o długości niemal 74 km.
Budimex realizuje także trzy odcinki S17 w woj. lubelskim (Krasnystaw Północ – Izbica, Zamość Wschód – Zamość Południe i Tomaszów Lubelski – Hrebenne) oraz dwa odcinki S7 (Chwaszczyno – Żukowo w woj. pomorskim oraz Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim). Budimex wykonuje również siedem inwestycji z programu PB100 (obwodnice Suchowoli, Sztabina, Szczecinka, Szwecji, Rusinowa, Lipska i II etap obwodnicy Sanoka) o łącznej długości niemal 42 km. Budimex jest też partnerem firmy Gülermak w konsorcjum realizującym odcinek S19 między Jawornikiem a Lutczą (woj. podkarpackie), o długości 5,2 km, z czego niemal 3 km stanowi tunel, i wartości 1,9 mld zł.
17 odcinków Mirbudu
Z kolei Grupa Mirbud (wcześniej Mirbud i Kobylarnia) realizuje 17 odcinków o łącznej długości niemal 270 km i wartości prawie 9,6 mld zł. Wykonawca pracuje m.in. na czterech odcinkach drogi ekspresowej S11 (Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik oraz II jezdnia obwodnicy Kępna w woj. wielkopolskim, a także dwóch odcinkach od węzła Siemianice do węzła Olesno w woj. opolskim). Mirbud realizuje też dwa odcinki drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim (Dankowice – Suchy Potok, Przybędza – Milówka) oraz trzy odcinki S10 (Solec – Toruń Zachód w woj. kujawsko-pomorskim i dwa odcinki w woj. zachodniopomorskim między węzłami Suchań i Cybowo).
Ostatnie miejsce na podium
Jak podała GDDKiA, przyznanie trzeciego miejsca w klasyfikacji największych wykonawców inwestycji na drogach krajowych w Polsce zależy od wziętych pod uwagę parametrów.
"Pod względem liczby odcinków, trzecie miejsce na podium zajęła firma Strabag, która realizuje 14 kontraktów, o łącznej długości ponad 160 km i wartości niemal 4,6 mld zł. Na kolejnych miejscach znalazły się firmy Intercor i Polaqua, które realizują odpowiednio 11 i 9 inwestycji" - podano w komunikacie dyrekcji.
Biorąc pod uwagę długość budowanych odcinków, na kolejnych miejscach uplasowały się Strabag oraz Stecol Corporation.
W klasyfikacji uwzględniającej wartość umów, za firmą Intercor znalazły się Polaqua oraz Strabag.
Etap przetargu
Jak poinformowała GDDKiA, na etapie przetargu znajduje się 37 zadań o łącznej długości 353,7 km.
"Po wyłonieniu wykonawców, inwestycje te również przejdą w etap realizacji. W przygotowaniu są kolejne zadania o łącznej długości ponad 3 tys. km" - przekazała dyrekcja.
Pod koniec 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy planuje ogłosić przetargi na minimum 330 km dróg na kwotę 13,5 mld zł.
Jednocześnie Dyrekcja planuje oddać do dyspozycji kierowców 400 km nowych dróg. Będą to m.in kolejne kilometry autostrady A2 na wschód od Warszawy, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej czy połączenie Szczecina i Świnoujścia drogą ekspresową S3.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock