"Siedem dziewcząt z Albatrosa, Tyś jedyna. Dziś pozostał mi po Tobie smutek, żal". To słowa piosenki Janusza Laskowskiego "Beata z Albatrosa", dzięki której jedna z augustowskich restauracji przeszła do historii. Tak samo jak neon, który ją zdobi i który właśnie stał się zabytkiem.
- Ten szyld jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów Augustowa. Mimo nieznacznych modyfikacji wciąż posiada walory artystyczne, a jego zachowanie leży w interesie społecznym - mówi prof. Małgorzata Dajnowicz, podlaska konserwator zabytków.
Wpisała właśnie do rejestru zabytków neon "Albatros", który od początku lat 60. ubiegłego wieku reklamuje słynną restaurację w Augustowie.
- Neon zachowany jest w dobrym stanie. Dzięki bieżącym przeglądom serwisowym oraz koniecznym naprawom, cały czas działa - podkreśla prof. Dajnowicz.
Szyld jest niemal taki sam jak w latach 60. Podczas jednego z remontów (po 2002 roku) nieznacznie został zmieniony kształt litery "T", poprzez "skrócenie" poprzeczki. W pierwotnej wersji wydłużona poprzeczka kończyła się dużo dalej niż sam napis "Albatros".
Sam budynek zabytkiem raczej nie będzie
- Neon wyróżnia się przede wszystkim formą plastyczną, zakomponowaniem oraz wykorzystaniem fantazyjnego kroju czcionki. Może stanowić uzupełnienie badań na temat historii i rozwoju reklamy - uważa konserwator.
Z wnioskiem o wpis do rejestru zabytków zwrócił się do służb konserwatorskich właściciel budynku, czyli Augustowska Spółdzielnia Spożywców "Społem". - Sam budynek jest natomiast już na tyle przekształcony, że nie przewiduję, aby w najbliższym czasie trafił do rejestru - mówi prof. Dajnowicz.
Żonkil może być kolejny
"Albatros" jest pierwszym neonem na Podlasiu, który został objęty najwyższą formą ochrony. - Mam nadzieję, że nie ostatnim. Chciałabym objąć ochroną chociażby białostocki neon Żonkil (zdobi kwiaciarnię w ścisłym centrum - przyp. red.), jednak nie udało mi się jak na razie ustalić jego właściciela. A procedura jest taka, że wpisu mogę dokonać wyłącznie na wniosek - tłumaczy konserwator.
Czasy rozkwitu reklam neonowych przypadały na lata 60. i 70. XX wieku. Wówczas w przestrzeniach miejskich powstawało wiele realizacji stanowiących reklamy świetlne. Obecnie, wraz z wprowadzeniem nowych technologii oraz rozwojem technik reklamowych, neony wypełnione gazami szlachetnymi są wypierane z przestrzeni miejskich, a ich miejsce zajmują nowoczesne reklamy.
Źródło: TVN24 Białystok
Źródło zdjęcia głównego: WUOZ w Białymstoku