Najdłuższy w Polsce tunel drogowy, kilkaset wiaduktów, mostów, przepustów i parkingów. Pod koniec czerwca ruszy pierwszy z przetargów na budowę dolnośląskiego odcinka trasy ekspresowej S5. W sierpniu – na budowę S3.
- Pierwszy etap przetargu na budowę odcinka trasy S5 od Korzeńska do Wrocławia ma ruszyć już pod koniec czerwca – mówi Michał Radoszko z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Kolejny przetarg, na budowę północnego odcinka drogi S3 z Nowej Soli do Legnicy, rozpocznie się pod koniec sierpnia. Zaś na wykonanie części południowej, prowadzącej z Legnicy do granicy państwa w Lubawce ruszy na przełomie III i IV kwartału – wylicza.
Najpierw "piątka", "trójka" później
W pierwszej kolejności na Dolnym Śląsku powstaną odcinki trasy S5 między Korzeńskiem i Wrocławiem.
- W przypadku odcinka S5 Korzeńsko-Wrocław, mamy gotowy projekt. Posiadamy też zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – mówi Michał Radoszko.
Dopiero później wykonywane będą odcinki trasy S3. - W wypadku drogi z Nowej Soli do Legnicy mamy gotowe dokumenty, jakie trzeba złożyć, by uzyskać zezwolenie na realizację budowy – mówi Radoszko.
Rozmowy polsko-czeskie
Najdłużej będą trwały jednak przygotowania do budowy odcinka do Lubawki. Trudno określić kiedy budowa się rozpocznie. Jest to uzależnione od ustaleń polsko-czeskiego zespołu, który ma skoordynować powstanie dróg po obu stronach granicy.
Jak powiedział przed kilkoma dniami przedstawiciel GDDKiA, budowa tras S3 i S5 to zdecydowanie większy projekt, niż budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, która w ostatnim czasie była największa inwestycją drogową na Dolnym Śląsku.
Trudny odcinek "trójki"
Jak przyznaje Radoszko, najtrudniejsza w wykonaniu będzie trasa z Legnicy w kierunku Czech.
- Na tym fragmencie muszą powstać dwa tunele. Pierwszy z nich, zaczynający się w okolicach Starych Bogaczowic, będzie miał aż 2300 m i będzie najdłuższy w Polsce – mówi Radoszko. – Tak naprawdę będzie składał się z dwóch mniejszych tuneli. Jednego dla kierowców jadących z Legnicy do Czech i drugiego dla podróżujących w kierunku przeciwnym – wyjaśnia.
Drugi tunel ma mieć jedynie 300 m długości i powstanie niewiele dalej.
Prócz tuneli łącznie na nowych dolnośląskich odcinkach tras ekspresowych powstanie sto kilkadziesiąt obiektów inżynierskich, czyli mostów, estakad, wiaduktów i przepustów dla zwierząt.
Obiecane pieniądze
Przed kilkoma dniami premier Tusk obiecał, że na budowę trasy S5 z kasy państwa przekazanych zostanie 5,3 mld zł. Z tego na dolnośląski odcinek drogi od Korzeńska do Wrocławia wyłożonych ma być 2,5 mld zł. Z kolei na powstanie trasy S3 wpłynąć ma prawie 9 mld zł. Z czego 4 mld mają pokryć budowę odcinka Legnica-Lubawka. A 4,9 mld zł – przeszło 140 km między Sulechowem leżącym w woj. lubuskiem, a Legnicą.
Łącznie w całym kraju na powstanie przeszło 700 km nowych tras rząd przeznaczył 35 mld zł.
Drogowcy przyznają, że jeżeli pieniądze wpłyną do końca tego roku, kierowcy nowymi odcinkami dróg ekspresowych pojadą na przełomie 2016 i 2017 roku.
Tak przed otwarciem wyglądał 22-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 pod Wrocławiem:
Autor: dr//ec / Źródło: TVN24 Wrocław
Źródło zdjęcia głównego: Mosty Katowice