Jego wstępny projekt powstał w połowie zeszłego wieku w amerykańskiej firmie lotniczej. Po przejęciu przez agencję kosmiczną, zamienił się w potężny napęd rakietowy, do dziś osiągający rekordowe wyniki. NASA przypomina historię silnika rakietowego F-1, który zapewnił historyczne sukcesy programowi lotów kosmiicznych Apollo.
To właśnie ten typ silnika, stworzony przez inżynierów i zespół pracowników Centrum Lotów Kosmicznych Marshalla NASA, zapewnił napęd rakiecie Saturn V podczas jej lotu na Księżyc w ramach programu Apollo w latach 1960-1970.
Pięć napędzanych mieszanką ciekłego tlenu i nafty silników F-1 wykorzystano w 138-metrowym S-IC, czyli pierwszej części rakiety. Taki zestaw spalał ponad 15 ton paliwa na sekundę podczas trwającej 2,5 minuty pracy. Każdy silnik F-1 miał większą moc niż trzy główne silniki promu kosmicznego połączone, by wynieść pojazd na wysokość około 36 km i do prędkości około 9656 km/h.
Zaczęło się w firmie lotniczej
Korzenie prac nad silnikiem F-1 sięgają poza NASA. W 1955 r. Rozpoczęła je - jako program Air Force - firma lotnicza Rocketdyne. NASA odziedziczyła go w 1960 r., niedługo po swoim powstaniu, podczas przekazywania projektów. Przeprowadziła własne studium wykonalności i przyznała Rocketdyne kontrakt na przyspieszenia prac nad olbrzymim układem napędowym.
Na decyzję o stworzeniu silnika zdolnego wynieść w kosmos duży orbitalny ładunek wpłynęły rosyjskie sukcesy w kosmicznej rywalizacji obu mocarstw. Wiązała się ona także z amerykańskimi planami misji okołoksiężycowych i wysłania człowieka na Srebrny Glob.
Zrewolucjonizował technologię
Powstanie F-1 stanowiło duży postęp w technologii silników rakietowych. Miał kształt dzwonu o wysokości 5,7 m i szerokosci 3,7 m. Jego sercem była komora spalania, w której paliwo i utleniacz ulegały zmieszaniu i spaleniu, by wytworzyć energię. Cylindryczne ściany służyły regeneracyjnemu chłodzeniu.
Potężny F-1 osiągnął znakomite wyniki w niezawodności i długotrwałości pracy. Do dziś pozostaje najpotężniejszym amerykańskim silnikiem rakietowym, jaki kiedykolwiek powstał. Nadal jest rekordzistą wśród jednokomorowych i jednodyszowych silników napędzanych ciekłym paliwem.
Autor: js/ŁUD / Źródło: NASA