Ten billboard jest inny niż wszystkie. Nie dlatego, że reklamuje coś niezwykłego lub jego kształt różni się od innych na świecie. Jest prostokątny, przeciętnych rozmiarów. Mimo to jest wyjątkowy, ponieważ... produkuje pitną wodę. Z powietrza.
Powstał z inicjatywy Uniwersytetu Technologii i Inżynierii w Peru (UTEC), a jego projekt mieszkańcy Limy zawdzięczają kreatywnym studentom. Stosunkowo prosty system filtrów wyłapuje wilgoć z powietrza, którą skrapla do pojemnych zbiorników. Przez trzy miesiące wyprodukowano w ten sposób już blisko 10 tysięcy litrów wody.
Pragnienie wiedzy
Co reklamuje billboard? Zachęca młodych ludzi, by zdawali na proponowane przez uczelnię kierunki. Jej władze za punkt honoru postanowiły sobie, by ich studenci byli nie tylko świetnie wykształceni, ale zdolni do kreatywnego i globalnego myślenia. Billboard, który daje wodę i można wszędzie postawić, może być tego idealnym przykładem.
Wielki znak nie przez przypadek stanął w Bujamie, dzielnicy Limy. Okolica jest sucha, jałowa, a wodę można czerpać jedynie z głębokich studni. Billboard szybko stał się też lokalną atrakcją i miejscem spotkań mieszkańców.
Jak to jest zrobione?
W tym miejscu Peru opady są stosunkowo rzadkie i małe, ale wilgotność powietrza sięga blisko 98 proc. To ułatwia pracę i podnosi wydajność filtrów, dając blisko 96 litrów wody dziennie. Jej jakość jest nieporównywalnie lepsza do zanieczyszczonej i mulistej wody ze studni.
Na świecie wielu ludzi ma utrudniony dostęp do czystej wody pitnej. Innowacyjność i prostota projektu sprawia, że można go postawić w każdej wiosce, w każdym mieście, gdzie ten problem występuję. Billboard jest najpopularniejszym środkiem reklamy - można go postawić nawet na krańcu świata. Może więc pomysł Peruwiańczyków będzie mógł gasić pragnienie mieszkańców nie tylko Limy. Cały system uzyskiwania w ten sposób wody kosztuje ok. 1,2 tys. dolarów.
Autor: mb\mtom / Źródło: bbc.co.uk