Nowojorskie metro straciło miliony dolarów z powodu szkód wyrządzonych przez uderzenie Sandy. Czy mogły temu zapobiec specjalne nadmuchiwane korki opracowane w amerykańskim Departamencie Bezpieczeństwa Wewnętrznego? Symulacje pokazują, że byłyby bardzo skuteczne w powstrzymywaniu wody przed wdarciem się do tuneli. Problem w tym, że wynalazek nie jest jeszcze w fazie produkcji i dotąd powstał tylko jeden egzemplarz testowy.
Ulewy i fale wywołane przez huragan Sandy zalały stacje i 10 tuneli metra pod East River w Nowym Jorku. "Nowojorskie metro nigdy nie miało do czynienia z takim kataklizmem, jaki przeżyliśmy przez tę noc. Sandy spowodowała spustoszenie" - napisał kilka godzin po wkroczeniu żywiołu na Twitterze Nowojorski Metropolitalny Zarząd Transportu.
Stworzone do walki z terroryzmem
Okazuje się, że amerykański Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego opracował technologię, która mogła być na wagę złota w noc uderzenia Sandy. Pomysł nie jest zbyt skomplikowany - to gigantyczne nadmuchiwane zatyczki. Użyte we wlotach tuneli prawdopodobnie mogłyby zapobiec ich masowym zalaniom.
Korki - obecnie oceniane przez specjalistów z West Virginia University - pierwotnie zostały opracowane na potrzeby zwalczania ataków terrorystycznych. Symulacje pokazywały jednak, że byłyby skuteczne w ograniczaniu zalań tuneli.
"Mogą powstrzymać wodę"
W praktyce to wielkie balonowate kapsuły. Kiedy wypełni się je powietrzem albo wodą, osiągają wymiary 9,7 m na 4,9 m. Nienapełnione zajmują niewiele miejsca - można by je zatem schować w tunelach, żeby czekały na napompowanie w chwilach zagrożenia.
Choć zaskakuje prostota pomysłu, to wykonanie korków jest już bardziej wyrafinowane. Skorzystano przy nim z tych samych projektów i procesów produkcyjnych, co przy tworzeniu kosmicznych skafandrów.
- Udowodniliśmy, że te korki mogą powstrzymać wodę - powiedział Dave Cadogan z firmy ILC Dover, producenta wtyczek. - Chciałbym, żebyśmy jako zespół posuwali się trochę szybciej i mieli już to zrobione - dodał.
Najwcześniej za dwa lata
Jednak inny ze współtwórców projektu zaznaczył, że dotąd wyprodukowano tylko jeden korek. Według niego potrwają jeszcze co najmniej dwa lata, zanim wynalazek mógłby trafić do sprzedaży.
Władze Nowego Jorku wstrzymały kursowanie metra przed uderzeniem Sandy w poniedziałek 29 października. Chociaż po zalaniach ruch częściowo przywrócono w czwartek, powrót do normalnego rozkładu kursowania metra po szkodach, jakich doznało, wciąż się odwleka.
Władze transportu miejskiego szacują, że nowojorskie metro traci 18 mln dol. za każdy dzień, kiedy nie działa.
Autor: js/mj / Źródło: huffingtonpost.com, dhs.gov