"Adoptuj pszczołę" to trzecia edycja kampanii Greenpeace Polska, która ma na celu ochronę pszczół w naszym kraju. W tym roku organizacja zbiera pieniądze na na Wielki Spis Zapylaczy, czyli badania nad pszczołami miodnymi i dziko żyjącymi.
Żeby wziąć udział w akcji wystarczą dobre chęci i dostęp do Internetu. Wystarczy wejść na stronę www.adoptujpszczole.pl i określić, ile pszczół chcemy przygarnąć. Koszt adopcji jednej pszczoły wynosi dwa złote. Im więcej pszczół adoptujemy, tym lepiej. Jednorazowo można "wykupić" np. tysiąc pszczół. Wszystko zależy od tego, jaką kwotę chcemy przeznaczyć na ten cel.
W tym roku pieniądze z pszczelej adopcji zostaną przeznaczone na Wielki Spis Zapylaczy, czyli badania nad pszczołami miodnymi i dziko żyjącymi. Badania będą prowadzić Maciej Ziemiański z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr Anna i dr Lech Krzysztofiakowie związani z Wigierskim Parkiem Narodowym, założyciele Stowarzyszenia Człowiek i Przyroda.
Pszczoły wróciły do Przyczyny Dolnej
Dzięki zeszłorocznej adopcji pszczół udało się zasiedlić ule w Przyczynie Dolnej (woj. lubuskie), które opustoszały w październiku 2014 r. na skutek masowego pomoru spowodowanego przez trującą substancję. Specjalna komisja oszacowała, że "w agonii" umarło wówczas ok. pięć milionów tych owadów. Akcja Greenpeace Polska okazała się wielkim sukcesem. Łącznie przez 6 tygodni udało się zebrać prawie 150 tys. złotych, na które złożyło się ponad 8 tysięcy osób. - Dzięki zbiórce udało się odkupić ok. 100 pszczelich rodzin. To co najmniej ponad 10 milionów owadów - mówiła Katarzyna Jagiełło z Greenpeace Polska.
Hotele dla zapylaczy
Natomiast pierwsza akcja adopcyjna (z 2013 r.) miała na celu budowę 100 hoteli dla owadów zapylających m.in. pszczół i muchówek. Dzięki takim miejscom zwierzęta mogą swobodnie rozmnażać się, chronić przed złą pogodą i przetrwać zimę.
Pierwsza konstrukcja z siatki, bambusowych łodyg i pęczków trzciny stanęła na Polu Mokotowskim. Uroczystego otwarcia dokonał popularny aktor filmowy i teatralny, Marcin Bosak, wraz z koordynatorką całej kampanii, Katarzyną Jagiełło.
Autor: mar/map / Źródło: TVN Meteo