Dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim powstały podczas pogłębiania toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metrów. Jak informuje Urząd Morski w Szczecinie, na jednej z nich prawdopodobnie udało się stworzyć "ptasi raj", który w kolejnych latach będzie monitorowany. Na drugiej, odkładany będzie urobek z utrzymania toru wodnego.
62 kilometry toru wodnego zostały pogłębione z 10,5 do 12,5 metra. Tor został też poszerzony z 90 do 100 metrów, a podczas pogłębiania toru wodnego wydobyto 24 mln metrów sześciennych urobku, z którego powstały dwie wyspy - na 22. i 28. kilometrze, o średnicy odpowiednio ok. 1,3 km i ok. 1,8 km.
Jedna z wsyp - W22 (w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w 2020 roku wyłoniono dla niej nazwę Brysna) ma być siedliskiem ptaków.
Jak informuje Urząd Morski w Szczecinie, już w 2021 roku, podczas prac, piaszczyste tereny wysp zostały zajęte przez dziesiątki gniazd sieweczek rzecznych.
"Wyspy, jako izolowany teren wolny od drapieżników, okazały się idealnym miejscem lęgowym dla tego cennego gatunku. Powierzchnia wyspy W22 została ukształtowana w taki sposób, żeby zapewnić optymalne warunki do bytowania wielu gatunków ptaków wodno-błotnych. Dzięki inwestycji prawdopodobnie udało się stworzyć 'ptasi raj', którego ewolucja i sukcesja przyrodnicza będzie monitorowana w kolejnych latach, w ramach monitoringu poinwestycyjnego" - czytamy w komunikacie urzędu.
Na wyspie W22 zamontowano również 15 sztucznych siedlisk dla oharów - ten gatunek kaczki wykorzystuje zazwyczaj jako swoje siedlisko opuszczone lisie nory. Jak informuje urząd, ohary licznie odwiedzają teren obu wysp.
"Zainstalowane w kwietniu tego roku siedliska spotkały się z ogromnym zainteresowaniem gatunku, na co dowodem były znaczne ilości wydeptanych wokół nich śladów. Wyspę W22, jako teren bytowania, od kilkunastu miesięcy użytkuje także intensywnie orłan bielik. Na torze wodnym zamonotowano 10 sztucznych siedlisk dla zimorodków - ich wykorzystanie przez ptaki będzie monitorowane w kolejnych latach. Wykonawca inwestycji posadził również na wyspie W22 i wzdłuż toru wodnego ponad 9000 sztuk drzew i krzewów" - informuje urząd morski.
Na drugiej wyspie odkładany będzie urobek z utrzymania toru
Druga wyspa, W28 (w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w 2020 roku wyłoniono dla niej nazwę Śmięcka) jest czynnym polem refulacyjnym, gdzie odkładany będzie urobek z utrzymania toru wodnego.
- Co roku około 500-600 tysięcy metrów sześciennych tego urobku będziemy musieli wydobywać, żeby tę głębokość dalej zapewnić i utrzymać. Pogłębiarki będą po prostu zbierać ten urobek z toru i odkładać do środka naszego atolu. Jeśli chodzi o pojemność, to tu jest jeszcze około 16-17 mln metrów sześciennych wolnego miejsca, to jest jakieś 30-40 lat odkładania tego urobku, więc mamy miejsce - zapewnił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Jak podkreślił, pogłębienie toru wodnego poprawi konkurencyjność portów w Szczecinie i Policach, a także umożliwi wpłynięcie na wody zalewu statków o zanurzeniu 11 metrów.
- W praktyce to się przełoży na to, że zamiast 20 tysięcy ton ładunku, które w tej chwili może przewozić statek (...), będzie mógł przewozić 40-45 tysięcy ton ładunku. Ten sam statek - wyjaśnił Zdanowicz.
Parametry nowych wysp: W22 (Brysna) średnica: 1250 m powierzchnia: ok. 123 ha średnia wysokość: 5 m W28 (Śmięcka) średnica: 1780 m powierzchnia: ok. 250 ha średnia wysokość: 5 m
Inwestycja obejmuje też unowocześnienie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie, m.in. budynków administracyjno-biurowych, hali pław i magazynów.
Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,9 mld zł.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Morski w Szczecinie