Dwie kolejne inwestycje o łącznej wartości ponad 131 mln dobiegły końca w gdyńskim porcie. Przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego oraz intermodalnego terminalu kolejowego w porcie w Gdyni ma zwiększyć możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego.
Dzięki całkowitej przebudowie terminal kolejowy w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w porcie zwiększył o 100 proc. swoje możliwości przeładunkowe, z 250 do 500 tys. TEU rocznie (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera – red.). W ramach przebudowy został wydłużony każdy z trzech torów z ok. 300 do 670 metrów. Taka długość torów pozwala na obsługę całych składów pociągowych, bez potrzeby ich dzielenia, co, jak podkreślono w komunikacie, „znacząco skraca czas obsługi wagonów i zwiększa zdolność przeładunkową terminalu do 24 pociągów na dobę”.
Przebudowany został również dojazdowy układ drogowy i place przeładunku kontenerów.
Większa rola kolei
Władze Portu zakładają, że poprawa jakości i wydajności infrastruktury terminalu przyczyni się do wzrostu przewozów kolejowych co zmniejszy negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko oraz zagrożenie na drogach. Do tej pory ok. 35 proc. wszystkich kontenerów obsługiwanych przez BCT przewożono koleją. Szacuje się, że dzięki inwestycji ten udział może zwiększyć się do ponad 40 proc.
- To ważna dla portu inwestycja. Mamy nadzieję, że dzięki niej udział kolei w obsłudze terminali kontenerowych będzie wzrastał - powiedział Janusz Jarosiński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) SA.
Mniejszy hałas dla mieszkańców
Port w zwraca uwagę, że dzięki inwestycji mieszkańcy okolicznych dzielnic będą mieli ciszej – ograniczony został hałas generowany przez poruszające się po terminalu składy kolejowe i samochody.
Nabrzeże Rumuńskie przyjmie statki o większym zanurzeniu
Nabrzeże Rumuńskie zlokalizowane we wschodniej części portu w Gdyni zostało przebudowane na odcinku o długości ponad 350 metrów wraz z odcinkiem linii kolejowej o długości prawie 370 metrów. Wzdłuż przebudowanego nabrzeża pogłębiono też do głębokości -13,5 m kanał portowy, co pozwoli na obsługę większych jednostek o większym zanurzeniu. Całkowicie wymieniono sieć kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej.
- To jest konsekwentne realizowanie projektów, które zapewniają jak największą głębokość przy nabrzeżach portowych – tłumaczył Jarosiński.
Pięć portowych inwestycji
Przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego i intermodalnego terminala kolejowego to dwie z pięciu inwestycji zakończonych w 2015 r. Wcześniej ukończono rozbudowę infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro oraz przebudowę nabrzeży Szwedzkiego i Bułgarskiego. Dzięki tym inwestycjom zwiększą się możliwości przeładunkowe portu. Wzmocniona została tez jego konkurencyjność.
610 mln na inwestycje przez dwa lata
W latach 2015-2017 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA planuje wydać na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej ponad 610 mln zł. Zbudowane lub zmodernizowane mają zostać nabrzeża, place składowe i magazyny oraz drogi i koleje. W 2015 r. planowano wydać ponad 211 mln zł, w przyszłym roku planuje się wydać ponad 236 mln zł, a w 2017 roku - ponad 162 mln zł.
Trzeci port przeładunkowy w kraju
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal S.A. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. Pod względem przeładunków port jest na trzecim miejscu w kraju, po Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Port Gdynia | T. Urbaniak