Pomorska księżniczka patronką gdańskiego TBM

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą zamontowane zostały już niektóre elementy maszyny TBM
Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą zamontowane zostały już niektóre elementy maszyny TBM
Źródło: GIK

Wiadomo już jak będzie się nazywała gigantyczna maszyna TBM, która już za niecały miesiąc drążyć będzie tunel pod Martwą Wisłą. Internauci zadecydowali o tym, że będzie nosić kaszubskie imię - Damroka.

Gdański TMB nie mógł zostać po prostu „kretem”. Wielkim maszynom tradycjnie nadaj się żeńskie imiona. Pod głosowanie poddano sześć propozycji związanych z regionem.

Internauci postawili na Damrokę

- Damroka zwyciężyła z dużą przewagą głosów. Maszyna dostanie więc imię po pomorskiej księżniczce, która słynęła z wielkiej urody i lubiła samotny tryb życia. To zupełnie jak nasz gdański TBM - niezwykly piękny i, jak Damroka, samotna pod ziemią – śmieje się Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Półlegendarna pomorska księżniczka Damroka z Sobiesławiców, córka Świętopełka II Wielkiego zdobyła 671 głosów. Drugie miejsce zajęła Julia, nawiązująca do Juliusza Słowackiego, patrona trasy, której częścią jest tunel. Zdobyła 336 głosów. Na trzecim miejscu z 253 glosami znalazła się Wisława od skojarzenia z rzeką, a także zmarłą poetką.

199 głosów od internautów otrzymała Sedna, której imię pochodzi od bogini mórz. Na przedostatnim miejscu znalazła się, Joanna - od Joanny Schopenhauer ur. w Gdańsku, wybitnej literatki (128 głosów). Najmniejsze uznanie wśród głosujących dostała Elżbieta - od Elżbiety Koopman, pierwszej polskiej astronom, żony Jana Heweliusza (113 głosów).

Nazwa maszyny zostanie jej oficjalnie nadana przed rozpoczęciem prac i naklejona z boku TBM.

Będzie drążyła tunel

Gigantyczna maszyna powstała na zamówienie. Budowano ją 9 miesięcy. Waży 2200 ton i ma 90 metrów długości. Posłuży do wydrążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Będzie jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach.

Tunel pod Martwą Wisłą to jedna z części tzw. Trasy Słowackiego, która ma być szybkim połączeniem do portu i okolic PGE Areny. Zgodnie z założeniem, ma być zbudowany do końca 2014 roku.

Gdański "kret" nabiera kształtów

Autor: ws//kv / Źródło: TVN24 Pomorze

Czytaj także: