Części dotarły do Gdańska z niemieckiego Schwanau drogą lądową. Trzema tirami przewieziono m.in. podwozia i koła maszyny, przewody wentylacyjne oraz szyny. Wszystko zostało umieszczone na terenie budowy od strony ul. Ku Ujściu, skąd rozpocznie się drążenie tunelu. Jak poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych, wiercenie powinno rozpocząć się na początku lutego 2013 r.
Najdłuższy tunel w Polsce
Tunel pod Martwą Wisłąbędzie jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach. Będzie nie tylko najdłuższym tunelem w Polsce (ponad 1378 m), ale i pierwszym drogowym tunelem wykonanym metodą TBM, czyli właśnie z pomocą maszyny drążącej.
Gigantyczny "kret" waży 2200 ton, ma 90 metrów długości, a jego średnica to 12 metrów. Maszyna powstała na zamówienie.
- Budowaliśmy ją 9 miesięcy, przystosowując do gdańskich warunków – tłumaczył Günter Richter–Herrenknecht, wykonawca TBM. – Normalnie taka budowa trwa ponad rok, ale w tym przypadku wykorzystaliśmy wiertło, które pracowało już przy tunelach w Szwajcarii - dodał kilkanaście dni temu, podczas uroczystego przejęcia maszyny.
35 metrów pod wodą
Tarcza wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.
Według planów, "kret" najpierw będzie drążył północną nitkę tunelu - po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.
Zgodnie z założeniem, tunelem będzie można pojechać pod koniec 2014 roku. Jest to jedna z części budowy tzw. Trasy Słowackiego. Koszt gigantycznego kreta to 80 mln zl. Koszt całej inwestycji budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.
Części maszyny TBM trafiły do Gdańska
Autor: maz / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: GIK