Do Gdańska trafiły pierwsze elementy wielkiej maszyny TBM, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. Wszystkie części mają się znaleźć na miejscu budowy do końca roku. Całe urządzenie waży tyle, co 50 boeingów i jest długości boiska piłkarskiego.
Części dotarły do Gdańska z niemieckiego Schwanau drogą lądową. Trzema tirami przewieziono m.in. podwozia i koła maszyny, przewody wentylacyjne oraz szyny. Wszystko zostało umieszczone na terenie budowy od strony ul. Ku Ujściu, skąd rozpocznie się drążenie tunelu. Jak poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych, wiercenie powinno rozpocząć się na początku lutego 2013 r.
Najdłuższy tunel w Polsce
Tunel pod Martwą Wisłąbędzie jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach. Będzie nie tylko najdłuższym tunelem w Polsce (ponad 1378 m), ale i pierwszym drogowym tunelem wykonanym metodą TBM, czyli właśnie z pomocą maszyny drążącej.
Gigantyczny "kret" waży 2200 ton, ma 90 metrów długości, a jego średnica to 12 metrów. Maszyna powstała na zamówienie.
- Budowaliśmy ją 9 miesięcy, przystosowując do gdańskich warunków – tłumaczył Günter Richter–Herrenknecht, wykonawca TBM. – Normalnie taka budowa trwa ponad rok, ale w tym przypadku wykorzystaliśmy wiertło, które pracowało już przy tunelach w Szwajcarii - dodał kilkanaście dni temu, podczas uroczystego przejęcia maszyny.
35 metrów pod wodą
Tarcza wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.
Według planów, "kret" najpierw będzie drążył północną nitkę tunelu - po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.
Zgodnie z założeniem, tunelem będzie można pojechać pod koniec 2014 roku. Jest to jedna z części budowy tzw. Trasy Słowackiego. Koszt gigantycznego kreta to 80 mln zl. Koszt całej inwestycji budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.
Autor: maz / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: GIK