Po 400 dniach pracy przyszła pora na wielkie świętowanie. Crist uroczyście przekazuje francuskiemu armatorowi Zourite, czyli swoją najnowszą jednostkę.
"Ośmiornica" to specjalistyczna barka samopodnośna, która zostanie wykorzystana przy budowie najdłuższego i najdroższego wiaduktu morskiego „Nouvelle Route du Littoral – Viaduc en mer" na francuskiej wyspie Reunion.
Największy dźwig na statku
Zourite to największy dźwig zainstalowany na statku na morzu. Ma 106,5 m długości i 49 m szerokości, a łączna masa kadłuba to ok. 5 tys. ton. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali - tyle ile waży 1360 dorosłych słoni.
Jak chwali się Crist, to już kolejny projekt realizowany "pod klucz", czyli w pełni wyposażony we wszystkie niezbędne do pracy systemy. Barka posiada m.in. dwie suwnice bramowe o rozpiętości 30 m. Każda z nich może opuścić na dno morskie elementy ważące nawet 4,8 tys. ton. To największy zestaw suwnic zainstalowany na statku. Imponująca jest też długość położonych na jednostce kabli - odpowiada odległości z Krakowa na Rysy w Tatrach (135 km).
Zourite jest przystosowana do załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy francuskiej drogi. Istotnym elementem wyposażenia "ośmiornicy" są jej stalowe "nogi". To dzięki nim jednostka jest w stanie osiąść na dnie i unieść statek na wysokość 14 metrów ponad poziom wody.
W ubiegłym tygodniu gdyńska stocznia zakończyła z sukcesem próby morskie. Wówczas sprawdzano kadłub, elektrykę oraz narzędzia do nawigacji. W środę na Zatoce Gdańskiej na wysokości Gdyni Redłowa testowano również "nogi".
Teraz, gotowy statek odbędzie swój rejs na wyspę Reunion. Barkę przetransportuje jednostka częściowo samozanurzalna typu flo-flo. Ta zanurzy się, a Zourite wpłynie na jej pokład. Operacja odbędzie się na wodach Zatoki Gdańskiej, wstępnie zaplanowano ją na najbliższą niedzielę. Barka dotrze na miejsce w ciągu dwóch miesięcy i rozpocznie wstawianie pierwszych elementów drogi.
Polacy dołożą swoją cegiełkę
Barka będzie pracowała przy budowie najdroższej drogi świata (12-kilometrowy odcinek autostrady ma kosztować 1,66 miliarda euro - red.) na wyspie Reunion, która znajduje się na Oceanie Indyjskim około 700 km na wschód od Madagaskaru. Autostrada będzie miała dwie jezdnie, a na każdą z nich będą się składać po 3 pasy. Zastąpi ona dotychczasową drogę lądową.
- Jeden z jej fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zbudowana przez nas jednostka będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza – mówi Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist S.A.
Zourite będzie budowała wiadukt o długości 5,4 km. Będzie on umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Tylko na tym odcinku trzeba zamontować 50 podpór, a aż 48 z nich znajdzie się w wodzie.
Uznani przez armatorów
Crist jest jedną z największych polskich stoczni, która działa na rynku już od 25 lat. Założyło ją dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki. Stocznia wyspecjalizowała się w produkcji urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców z: Polski, Niemiec, USA, Danii, Holandii, Norwegii i Islandii. Do tej pory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek.
W 2010 roku w stoczni zbudowano specjalistyczną platformę budowlano-remontową, Thor, a w 2012 roku statek hydrotechniczny typu "heavy lift jack up vessel"- Innovation. Z kolei niespełna trzy lata temu w Gdyni podniesiono banderę na Vidarze, wartym 150 mln euro. Służy on do budowania farm wiatrowych.
Zobacz wizualizacje barki:
Jedyna taka barka na świecie
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: Aleksandra Arendt / Źródło: TVN 24 Pomorze/PAP
Źródło zdjęcia głównego: Crist SA