"Ośmiornica" z Gdyni zbuduje morską autostradę na wyspie Reunion. To najdroższa droga świata

"Ośmiornica" będzie budowała odcinek najdroższej drogi świata
"Ośmiornica" będzie budowała odcinek najdroższej drogi świata
Źródło: Crist S.A.

Gdyńska stocznia Crist zbudowała kolosa na ośmiu "nogach". Specjalistyczna barka, nazywana "ośmiornicą" będzie wykorzystywana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. "Ośmiornica" ma wielkość czterech kortów tenisowych. Dzisiaj zostanie przekazana francuskiemu armatorowi. Na niepublikowanym dotąd video można zobaczyć jak powstawała.

Po 400 dniach pracy przyszła pora na wielkie świętowanie. Crist uroczyście przekazuje francuskiemu armatorowi Zourite, czyli swoją najnowszą jednostkę.

"Ośmiornica" to specjalistyczna barka samopodnośna, która zostanie wykorzystana przy budowie najdłuższego i najdroższego wiaduktu morskiego „Nouvelle Route du Littoral – Viaduc en mer" na francuskiej wyspie Reunion.

Największy dźwig na statku

Zourite to największy dźwig zainstalowany na statku na morzu. Ma 106,5 m długości i 49 m szerokości, a łączna masa kadłuba to ok. 5 tys. ton. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali - tyle ile waży 1360 dorosłych słoni.

Jak chwali się Crist, to już kolejny projekt realizowany "pod klucz", czyli w pełni wyposażony we wszystkie niezbędne do pracy systemy. Barka posiada m.in. dwie suwnice bramowe o rozpiętości 30 m. Każda z nich może opuścić na dno morskie elementy ważące nawet 4,8 tys. ton. To największy zestaw suwnic zainstalowany na statku. Imponująca jest też długość położonych na jednostce kabli - odpowiada odległości z Krakowa na Rysy w Tatrach (135 km).

Zourite to jedyna taka barka na świecie
Zourite to jedyna taka barka na świecie
Źródło: Crist

Zourite jest przystosowana do załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy francuskiej drogi. Istotnym elementem wyposażenia "ośmiornicy" są jej stalowe "nogi". To dzięki nim jednostka jest w stanie osiąść na dnie i unieść statek na wysokość 14 metrów ponad poziom wody.

W ubiegłym tygodniu gdyńska stocznia zakończyła z sukcesem próby morskie. Wówczas sprawdzano kadłub, elektrykę oraz narzędzia do nawigacji. W środę na Zatoce Gdańskiej na wysokości Gdyni Redłowa testowano również "nogi".

To największy dźwig zainstalowany na statku na morzu
To największy dźwig zainstalowany na statku na morzu
Źródło: Crist S.A.

Teraz, gotowy statek odbędzie swój rejs na wyspę Reunion. Barkę przetransportuje jednostka częściowo samozanurzalna typu flo-flo. Ta zanurzy się, a Zourite wpłynie na jej pokład. Operacja odbędzie się na wodach Zatoki Gdańskiej, wstępnie zaplanowano ją na najbliższą niedzielę. Barka dotrze na miejsce w ciągu dwóch miesięcy i rozpocznie wstawianie pierwszych elementów drogi.

Polacy dołożą swoją cegiełkę

Barka będzie pracowała przy budowie najdroższej drogi świata (12-kilometrowy odcinek autostrady ma kosztować 1,66 miliarda euro - red.) na wyspie Reunion, która znajduje się na Oceanie Indyjskim około 700 km na wschód od Madagaskaru. Autostrada będzie miała dwie jezdnie, a na każdą z nich będą się składać po 3 pasy. Zastąpi ona dotychczasową drogę lądową.

- Jeden z jej fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zbudowana przez nas jednostka będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza – mówi Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist S.A.

Zourite będzie budowała wiadukt o długości 5,4 km. Będzie on umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Tylko na tym odcinku trzeba zamontować 50 podpór, a aż 48 z nich znajdzie się w wodzie.

Piękna, ale wyjątkowo wymagająca linia brzegowa wyspy La Réunion
Piękna, ale wyjątkowo wymagająca linia brzegowa wyspy La Réunion
Źródło: Crist S.A.
Autostrada morska na wyspie Reunion (wizualizacja)
Autostrada morska na wyspie Reunion (wizualizacja)
Źródło: materiały prasowe

Uznani przez armatorów

Crist jest jedną z największych polskich stoczni, która działa na rynku już od 25 lat. Założyło ją dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki. Stocznia wyspecjalizowała się w produkcji urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców z: Polski, Niemiec, USA, Danii, Holandii, Norwegii i Islandii. Do tej pory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek.

W 2010 roku w stoczni zbudowano specjalistyczną platformę budowlano-remontową, Thor, a w 2012 roku statek hydrotechniczny typu "heavy lift jack up vessel"- Innovation. Z kolei niespełna trzy lata temu w Gdyni podniesiono banderę na Vidarze, wartym 150 mln euro. Służy on do budowania farm wiatrowych.

Zobacz wizualizacje barki:

Jedyna taka barka na świecie

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: Aleksandra Arendt / Źródło: TVN 24 Pomorze/PAP

Czytaj także: