Za blisko 52 mln zł zabytkowe pochylnie na Kanale Elbląskim wyremontuje Mostostal Warszawa S.A. To najważniejszy etap rewitalizacji tego unikatowego szlaku wodnego. Jedyny działający zabytek hydrotechniczny tego typu na świecie przechodzi całkowitą przemianę.
Rewitalizacja kanału na odcinku pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny zakłada kompleksowy remont wszystkich pięciu pochylni: w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, które są XIX-wiecznymi zabytkami hydrotechniki.
Naprawione zostaną torowiska, maszynownie, turbiny, koła wodne i linowe, wozy przewozowe i inne urządzenia technologiczne. Wszystkie zabytkowe mechanizmy zachowają dotychczasowy charakter.
Jedyny taki zabytek na świecie
Zbudowany w XIX wieku Kanał Elbląski ma ponad 83 km długości i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 r. został umieszczony na liście Pomników Historii.
Kursujące po kanale statki - dzięki systemowi pięciu pochylni tzw. "suchych grzbietów" i wyciągów o napędzie wodnym - na pewnych odcinkach "płyną po trawie", czyli są ciągnięte po lądzie na specjalnych wózkach. Jest to jedyny działający zabytek hydrotechniczny tego typu na świecie.
Zmiany w infrastrukturze kanału
Odcinki kanału między pochylniami zostaną pogłębione. Przy wzmocnionych nabrzeżach kanału powstaną dodatkowe miejsca do cumowania dla statków oczekujących na śluzowanie. Obiekty mają być przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.
Budynki przy pochylniach będą przebudowane i wyposażone w monitoring oraz instalacje radiotelefoniczne, które ułatwią komunikację między maszynowniami a pracownikami pochylni i nadzoru wodnego.
Nowa Izba Historyczna
W Buczyńcu powstanie budynek, do którego przeniesie się Izba Historyczna, mieszcząca się dotychczas na strychu. Będą tam prezentowane m.in. dokumenty dotyczące budowy kanału z oryginalnymi podpisami jego holenderskiego budowniczego Georga Jacoba Steenke. Powstanie też sala, w której będą wyświetlane prezentacje multimedialne.
Rewitalizacja za 115 mln zł
Zdaniem przedstawicieli Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku prace na pochylniach są najważniejszym etapem rozpoczętej w 2010 r. rewitalizacji Kanału Elbląskiego. Ma ona potrwać do końca listopada 2014 r. i będzie kosztować łącznie ok. 115 mln zł.
Projekt służący zwiększeniu turystyki w woj. warmińsko-mazurskim oraz poprawie bezpieczeństwa i warunków żeglugi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Odmulone dno, wzmocnione brzegi
Dotychczas odmulono dno i wzmocniono brzegi kanału na trzech odcinkach: w okolicach śluzy Zielona, jeziora Dauby i kanału Bartnickiego.
Pod koniec ub. roku rozstrzygnięto przetarg na przebudowę i zautomatyzowanie śluz Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś. Prace za blisko 8, 5 mln zł wykona spółka Budownictwo Hydro-Energetyka Dychów.
Ostatnim etapem rewitalizacji będzie oznakowanie turystyczne wszystkich obiektów. Żegluga na Kanale Elbląskim zostanie przywrócona najprawdopodobniej w 2015 r.
Autor: ws/par / Źródło: PAP, TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl