Po półrocznej przerwie w środę rano został przywrócony ruch tramwajów na trasie ze Śródmieścia do dzielnic Przeróbka i Stogi w Gdańsku. Zakończył się pierwszy etap modernizacji linii. Wszystkie prace mają zakończyć się we wrześniu 2015 roku.
- W Wigilię o godzinie 4.30 uruchomiony został tramwaj od Długich Ogrodów, ulicami Siennicką i Lenartowicza do Pętli Stogi. W czasie remontu na tej trasie kursowała autobusowa komunikacja zastępcza - poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka prasowa Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Jak dodała, oprócz odcinka torowiska na trasie Długie Ogrody-Lenartowicza gotowe są już dwa perony tramwajowe przy ulicach Głęboka i Żuławska. Trzeci przystanek przy Siennickiej i Lenartowicza jest na razie wykonany jako tymczasowy.
Drogowcy liczna to, że na przełomie marca i kwietnia uda się przywrócić ruch pojazdów na moście Siennickim. Na wiosnę pozostaną także prace na odcinku torowiska od Pętli Przeróbka do ul. Sucharskiego i wtedy od Pętli Przeróbka do Pętli Stogi ruch tramwajowy zostanie ponownie zamieniony na komunikację zastępczą.
Inwestycja za ponad 65 mln zł
Koszt modernizacji około 4,4 km trasy oraz m.in. pętli Przeróbka, wiaduktu drogowego przy ul. Siennickiej i mostu nad Martwą Wisłą to 65,6 mln zł. Projekt obejmuje też przebudowę fragmentów ulic Siennickiej i Lenartowicza wraz z przejściami dla pieszych, chodnikami, drogami rowerowymi, zatokami autobusowymi oraz budową wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów.
Przebudowywana jest też sieć trakcyjna i oświetlenie a miejscami także sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna. Przebudowa torowiska powoduje duże kłopoty komunikacyjne w tej części miasta. Zamknięty dla ruchu kołowego jest Most Siennicki.
Połączy Siedlce i Piecki Migowo
Obecnie w Gdańsku trwa budowa nowej linii tramwajowej o długości 3,6 km, która połączy dzielnice Siedlce i Piecki Migowo. Przebiegać będzie ulicami Nowolipie i Rakoczego. Budowa ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Trwa budowa także odgałęzienia od trasy czyli ok. 800-metrowego odcinka wzdłuż ulicy Bulońskiej. Nowa linia tramwajowa będzie łączyć się też z powstającą PKM (Pomorską Koleją Metropolitalną. Władze miasta argumentują, że rozwój sieci tramwajowej ma przyczynić się m.in. do lepszego skomunikowania transportu publicznego i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z PKM.
W południowych dzielnicach miasta, w których powstaje obecnie najwięcej osiedli mieszkaniowych w latach 2015-2020 będą budowane kolejne linie tramwajowe. Nowe trasy mają połączyć dzielnice z tzw. górnego tarasu z tzw. dolnym tarasem. Jednym z projektów ma być budowa tzw. linii Nowopolitechnicznej, czyli linii tramwajowej łączącej Wrzeszcz z górnym tarasem.
Wyremontowano ponad 30 km linii tramwajowej w mieście
Gdańskie Inwestycje Komunalne podają, że w minionych kilku latach w ramach programu modernizacji gdańskich torowisk wyremontowano ponad 30 km linii tramwajowej w mieście, co stanowi ok. 30 proc. istniejących tras. Zbudowano ponad 7 km nowych tras tramwajowych (powstała np. linia tramwajowa Chełm-Świętokrzyska). Modernizacja i rozbudowa torowisk jest współfinansowana ze środków UE.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws/r / Źródło: PAP/ Tvn24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: www.gdansk.pl | Jerzy Pinkas