Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nałożył na NSZZ "Solidarność" łączną karę 46 760 złotych za "uporczywe łamanie uchwały krajobrazowej". Chodzi o dwa banery z okazji 40-lecia "Solidarności" wywieszone na elewacji budynku w Gdańsku. - Uchwała krajobrazowa w Gdańsku obowiązuje wszystkie podmioty. Okres dostosowawczy, który trwał dwa lata, minął w kwietniu 2020 roku - tłumaczy miasto.
O nałożeniu kar poinformował we wtorek referat prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Chodzi o dwa banery wywieszone z okazji 40-lecia "Solidarność" na elewacji budynku przy ulicy Wały Piastowskie. Według miasta było to złamanie gdańskiej uchwały krajobrazowej. Okres dostosowawczy minął w kwietniu 2020 roku, co oznacza, że między innymi przedsiębiorcy i instytucje kultury powinny zdjąć swoje reklamy i banery wywieszone w mieście, które nie są zgodne z nowymi przepisami.
Jak przekazało miasto, GZDiZ rozpoczął postępowanie administracyjne i w końcu nałożył kary po kilku miesiącach rozmów z NSZZ "Solidarność".
"30 września 2020 roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wysłał do 'Solidarności' informację o zasadach umieszczania reklam zgodnie z Uchwałą Krajobrazową oraz informację o niezgodności z Uchwałą siatek zawieszonych na elewacji budynku. 'Solidarność' odebrała pismo 13 października. Miesiąc później, 4 listopada 2020 roku pracownicy GZDiZ wysłali wiadomość e-mail do 'S' z zapytaniem, na jakim są etapie dostosowywania reklam do Uchwały" - czytamy w komunikacie prasowym Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Referat prasowy dodał, że GZDiZ informował "Solidarność, że jeśli do końca miesiąca banery nie znikną z budynku, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Pracownicy GZDiZ nie dostali jednak odpowiedzi.
Dwie kary za dwa banery
Miasto przekazało, że w międzyczasie do GZDiZ wpłynęło co najmniej kilkanaście interwencji od mieszkańców Gdańska o nielegalnym banerze.
"7 grudnia 2020 roku zostało wszczęte postępowanie administracyjne. W dniu 23 grudnia 2020r. odbyła się wizja w terenie z udziałem pełnomocnika 'S;. Reklama nadal była umieszczona. GZDiZ kilkukrotnie informowali Solidarność (wiadomość e-mail, pisemnie, telefonicznie) o obowiązku dostosowania lub usunięcia reklam oraz o konsekwencjach niedostosowania się do zapisów uchwały, co zostało zignorowane" - przekazał zespół prasowy miasta.
GZDiZ prowadził w tej sprawie dwa postępowania administracyjne. W końcu "za umieszczenie tablicy reklamowej niezgodnie z zasadami i warunkami Uchwały Krajobrazowej Gdańska" nałożył na Solidarność dwie kary za dwa banery. W sumie 46 760 złotych.
"Te billboardy powinny wisieć co roku i będą wisiały"
Karę skomentował podczas wtorkowej konferencji przewodniczący NSZZ "Solidarność" Piotr Duda. Mówił, że NSZZ "Solidarność" jest "kustoszem historii i staramy się o tę historię dbać". Ocenił również, że miasto powinno wspierać takie inicjatywy, ale – mówił – "jeśli nie chce wspólnie (ich) organizować, to powinno przynajmniej nie przeszkadzać". - Te billboardy powinny wisieć co roku i będą wisiały niezależnie czy się to miastu podoba, czy nie, to bo jest promocja i dbanie o naszą najnowszą historię – podkreślił Duda. Stwierdził, że kara nałożona na związek to "kara za to, że jesteśmy kustoszem historii, że nadrabiamy stracony czas, czyli ten grzech zaniechania z początku lat 90.".
O nałożeniu kar na "Solidarność" jako pierwszy poinformował portal tysol.pl
Uchwała krajobrazowa
Gdańska uchwała krajobrazowa weszła w życie w kwietniu 2018 roku. Okres przejściowy, przez który przedsiębiorcy mieli dostosować się do przepisów trwał dwa lata i minął w kwietniu 2020 roku.
Urząd Miejski w Gdańsku przypomina, że nowe prawo obwiązuje wszystkie podmioty: przedsiębiorców, instytucje kultury, jednostki oświatowe, małe lokalne firmy i międzynarodowe korporacje.
"Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jasno wskazuje, czym jest reklama. Należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne" - czytamy w komunikacie miasta.
Do tej pory wręczono przedsiębiorcom ponad 10 tysięcy egzemplarzy "Poradnika szyldowego", wysłano ponad 2500 wezwań do usunięcia lub dostosowania nośników reklam do zasad i warunków UKG. Wobec podmiotów, które nie dostosowały się do zapisów UKG, GZDiZ wszczyna postępowania administracyjne zmierzające do wymierzenia kar pieniężnych.
Strony postępowań odwołały się łącznie od 58 decyzji nakładających karę pieniężną za sytuowanie nośników reklamy niezgodnie z zasadami i warunkami UKG.
Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24