Z udziałem premiera Donalda Tuska i szefa MON Tomasza Siemoniaka w poniedziałek w Gdyni podpisano umowy na dostawę trzech niszczycieli min i dokończenie prac nad okrętem patrolowym. - Zamyka to okres niepewności co do przyszłości Marynarki Wojennej - ocenił Tusk.
- Marynarka Wojenna ma być częścią systemu skutecznej obrony, dlatego zakupy i jej doposażenie będzie miało charakter kombinowany - ze sprzętu projektowanego i produkowanego w Polsce, ale także z najnowocześniejszych fabryk na świecie - podkreślił szef rządu. Wyraził też przekonanie, że tym samym kończy się "wieloletni etap niepewności co do przyszłości Marynarki Wojennej w ogóle, bo trudno sobie wyobrazić marynarkę bez okrętów, a taka perspektywa rzeczywiście groziła jej kilka lat temu".
"Gawron" stał się "Ślązakiem"
Według premiera jednostki takie jak ORP Orzeł i ORP Lech już niedługo zastąpią okręty nowocześniejsze. - To, co było przedmiotem kontrowersji i czego nie potrafiono zakończyć - projekt zwany do niedawna "Gawron", a obecnie "Ślązak" - powiedział. - Dokończymy ten okręt, który przez długie lata był symbolem niemocy, a dziś staje się symbolem przełomu, jeśli chodzi o doinwestowanie Marynarki Wojennej oraz tych, którzy na jej rzecz produkują - podkreślił premier, dziękując MON i dowództwu Marynarki Wojennej.
Jak dodał, to przedsięwzięcie "nie miało alternatywy, bo tak naprawdę trudno nazwać alternatywą upadek Marynarki Wojennej, a to byłoby nieuchronną konsekwencją, gdyby we właściwym czasie odpowiednie decyzje nie zostały podjęte".
Szef rządu podkreślił również, że podpisane umowy dają także wsparcie polskiemu przemysłowi stoczniowemu.- Mamy podwójną satysfakcję: z jednej strony polska Marynarka Wojenna będzie dysponowała sprzętem, którego nie będzie musiała się wstydzić na żadnym akwenie i równocześnie polscy stoczniowcy i zakłady z nimi kooperujące będą mieli pracę (...) To także realna szansa na uratowanie upadającej przez lata Stoczni Marynarki Wojennej - dodał Tusk.Premier wyjaśnił, że wizyta w Porcie Wojennym w Gdyni-Oksywiu ma także dla niego wymiar osobisty. - Mój nieżyjący teść był komandorem, służył tutaj, w Gdyni, przez całe swoje życie - wyjaśnił.
Siemoniak podkreślił z kolei dobrą współpracę resortu i dowództwa marynarki z polskim przemysłem stoczniowym - prywatnym i państwowym - oraz światem nauki. - Zaczynamy odliczanie do roku 2016, gdzie efekty tej pracy powinny być zwodowane i gotowe - powiedział.
Ślązak to okręt pierwotnie budowany od 2001 r. jako wielozadaniowa korweta Gawron. W lutym ub. r. rząd zdecydował przerwać program korwety. Po rozmowach z Marynarką Wojenną i przemysłem stoczniowym zdecydowano, że jednostka, której kadłub był gotowy, zostanie dokończona, ale jako patrolowiec. Oba projekty mają wykonać polskie konsorcja.
Nowoczesna flota za wielkie pieniądze
Liderem konsorcjum budującego Ślązaka jest Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni; w programie Kormoran 2 wiodącym podmiotem jest Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.
- Budowa okrętów dla Marynarki Wojennej niesie za sobą cały szereg nowych technologii, które w statkach handlowych nie są stosowane. To ze wszech stron korzystne: Marynarka Wojenna dostanie okręt od rodzimego przemysłu, który dzięki temu zamówieniu dźwiga się na wyższy poziom. Do tej pory, to Francuzi, Niemcy, Holendrzy byli tymi, którzy to oferowali - powiedział dziennikarzom Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding (w jej skład wchodzi Remontowa Shipbuilding - red.). Soyka wyjaśnił też, że budowa trzech niszczycieli min ma być zrealizowana w ciągu trzech lat. - Pierwsza jednostka jako prototyp będzie najdłużej budowana, ponad rok - dodał. Poinformował, że kontrakt na budowę trzech niszczycieli min opiewa na kwotę ok. jednego miliarda i 200 milionów złotych.Prywatne przedsiębiorstwo Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) jest jedyną stocznią w Polsce budującą kompletnie wyposażone statki. Zakład należy do grupy kapitałowej Grupa Remontowa, skupionej wokół Gdańskiej Stoczni Remontowej. Tworzy ją ponad 20 firm. Koniec modernizacji w 2022 roku?Prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej Robert Roszkowski poinformował dziennikarzy, że stopień zaawansowania prac nad budową patrolowca Ślązak wynosi obecnie 60 proc. - Jednostka jest w tej chwili wyposażona we wszystkie wielkogabarytowe urządzenia: silniki, turbinę, pompy - nadmienił. Patrolowiec ma być gotowy w marcu 2016 r.
Zakup niszczycieli min i patrolowców to część programu modernizacji technicznej polskich sił zbrojnych do roku 2022. Według przedstawionych w ubiegłym roku założeń roczne nakłady na rozwój MW mają się utrzymać na poziomie ok. 900 mln zł rocznie. Program przewiduje również zamówienie trzech okrętów podwodnych. Umowy podpisano w Porcie Marynarki Wojennej w Gdyni:
Autor: dp/iga / Źródło: PAP, TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: M. Kluczyński / Marynarka Wojenna