Śmigłowiec przyszłości ożył. Ocenzurowano kluczowy element

[object Object]
Pierwsze próby V-280 ValorBell Helicopters
wideo 2/4

Po raz pierwszy uruchomiono prototyp śmigłowca nowej generacji V-280 Valor. Maszyna jest tworzona przez koncern Bell Helicopters z nadzieją na wygranie przetargu dla wojska USA. W wypadku powodzenia nietypowa maszyna może zastąpić klasyczne i powszechnie znane śmigłowce z rodziny Black Hawk.

Producent nowej maszyny ujawnił, że pierwsze próby naziemne zakończono z powodzeniem 29 września. Udostępniono krótkie nagranie jednej z tak zwanych "prób małej mocy". W ich ramach pierwszy raz normalnie uruchomiono V-280 i pozwolono maszynie obrócić śmigłami. Próby są przeprowadzane na specjalnie zbudowanym stanowisku testowym, które pozwala bezpiecznie sprawdzać silniki zakotwiczonej w ziemi maszyny.

Co ciekawe, na ujawnionym nagraniu ocenzurowano kluczowy element, pozwalający obracać całe śmigła z poziomu do pionu. To skomplikowana przekładnia, widoczna bezpośrednio pod śmigłem. Firma najpewniej chce ukryć szczegóły jej konstrukcji. Na ujawnionych zdjęciach prototypu również została zaciemniona.

V-280 na stanowisku testowym. Na zdjęciu również ocenzurowano przekładnie, znajdujące się tuż pod śmigłami. Zamalowano je na czarno | Bell Helicopters

Próby mają iść szybciej niż zakładano

Według najnowszych informacji pierwsze oderwanie się V-280 od ziemi jest zaplanowane na listopad. Chodzi jedynie o wzniesienie się na małą wysokość i utrzymanie się w zawisie. Normalny lot ma się odbyć pierwszy raz w grudniu. Bell zapewnia, że prace znacznie wyprzedzają harmonogram wojskowego programu Future Vertical Lift (FVL - Pionowzlot Przyszłości). Faza rozwoju i badań ma zostać zakończona już w 2020 roku, czyli pięć lat przed założonym przez Pentagon terminem. Choć będzie to sukces firmy, to niekoniecznie zwiększy jej szanse na zamówienie. Konkurent Bella, czyli konsorcjum Sikorsky/Boeing, nie musi uzyskiwać takiego samego tempa. Może prowadzić swoje próby i badania do 2025 roku zgodnie z harmonogramem wojska. Dopiero później V-280 i konkurencyjny SB-1 Defiant przejdą testy i zostanie wybrana lepsza maszyna.

Rywalizacja o wielki kontrakt

Obie konstrukcje tworzone w ramach programu FVL odbiegają od obecnych standardów, jeśli chodzi o podstawowe śmigłowce wojska. To efekt wymagań Pentagonu, który chce mieć maszyny zdolne latać znacznie szybciej i znacznie dalej niż na przykład Black Hawk. Można to uzyskać jedynie istotnie zmieniając konstrukcję śmigłowca i tworząc maszynę nowej generacji. Bell w widocznym na nagraniu V-280 oparł się o doświadczenia zdobyte podczas tworzenia przemiennopłata V-22 Osprey. To hybryda samolotu i śmigłowca, która do startu i lądowania obraca do pionu skrzydła oraz zamontowane na ich końcach silniki ze śmigłami. Wówczas działa podobnie do klasycznych śmigłowców. Na czas lotu obraca wszystko do poziomu i działa jak normalny samolot. Efektem jest zdolność do pionowego startu i lądowania oraz szybkiego lotu na znaczne dystanse. Prace nad V-22 trwały od końca lat 80. i były naznaczone licznymi problemami oraz wypadkami. Obecnie maszyna jest już jednak dopracowana i choć skomplikowana, a co za tym idzie - kosztowna w utrzymaniu - to zbiera dobre opinie wojskowych. Rozwiązania w V-280 są nieco prostsze. Na przykład nie obracają się już całe silniki ze skrzydłem, a jedynie samo śmigło. Ma to znacząco upraszczać całą maszynę i eliminować większość wad V-22.

Konkurencja nie śpi

Firmy Sikorsky i Boeing poszły inną drogą. Ich maszyna nadal ma klasyczny, podwójny wirnik na górze kadłuba, jednak na końcu ogona ma mieć dodatkowe mniejsze śmigło pchające. Pozwoli ono rozwijać większą prędkość i bardziej ekonomicznie pokonywać duże dystanse. Na razie nie ujawniono jednak zdjęć czy nagrań prototypu. Podobne rozwiązanie było testowane na maszynie eksperymentalnej X-2 i jej rozwinięciu S-97 Raider. Ta druga istnieje w formie dwóch prototypów i odbywa loty testowe. Jest też oferowana wojsku jako lekka maszyna rozpoznawcza oraz uderzeniowa.

Autor: mk/adso / Źródło: tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Bell Helicopters