Indonezyjska flota bardzo krótko mogła szczycić się posiadaniem najbardziej futurystycznie wyglądającego okrętu w Azji. W mniej niż miesiąc po zwodowaniu korweta KRI Klewang doszczętnie spłonęła, jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem do służby.
Futurystycznie wyglądający okręt w układzie trimarana został zwodowany na początku września w stoczni w Banuwangi na wschodniej Jawie. Przed formalnym przekazaniem flocie jednostka wymagała jeszcze szeregu prac wyposażeniowych i testów, do których jednak już nie dojdzie.
Ognisty koniec planów
W ostatni piątek września na pokładzie okrętu wybuchł pożar. Zbudowany z kompozytów, pozbawiony przeszkolonej załogi i zapewne sporej części wyposażenia przeciwpożarowego trimaran błyskawicznie cały stanął w ogniu. Płomienie trawiły jednostkę przez dwie godziny, zanim udało się je ugasić.
Indonezyjskie media podają, że okręt jest "poważnie uszkodzony", ale oglądając amatorskie filmiki ukazujące płonącą jednostkę można raczej wysnuć wniosek, że KRI Klewang jest zniszczony w stopniu uniemożliwiającym odbudowę. Kompozytowy kadłub w większości stopił się i stracił wytrzymałość strukturalną, co skończyło się jego "zapadnięciem" do środka.
W pożarze nikt nie zginął. Okręt warty około 12 milionów dolarów można jednak najprawdopodobniej spisać na straty. Nie wiadomo czy firma go budująca, czyli PT Lundin Industry, miała stosowne ubezpieczenie. Utrudnienie w planach
Futurystycznie wyglądający trimaran, czyli okręt o trzech kadłubach, formalnie był określany przez indonezyjską flotę jako Niewidzialny Szybki Rakietowy Okręt Patrolowy lub X3K. Łącznie ma powstać, wliczając spalony egzemplarz, seria czterech okrętów.
Nazwa wzięła się od tego, że KRI Klewang był zbudowany zgodnie z zasadami minimalizowania powierzchni odbicia radarowego, czyli technologią stealth. Okręt jest też dość szybki, ma bowiem osiągać 35 węzłów, czyli około 65 km/h. Głównym uzbrojeniem są rakiety przeciwokrętowe chińskiej konstrukcji, C-802, o zasięgu 120 kilometrów. Dodatkowo trimarany mają działo kalibru 76 milimetrów i kilka szybkich łodzi patrolowych, które mają służyć zaokrętowanym na pokładzie komandosom.
Trimarany X3K należą bezsprzecznie do najbardziej futurystycznych okrętów świata. Niewiele flot zdecydowało się zainwestować w trimarany, które mają wiele zalet (łatwiej osiągają duże prędkości, są bardziej stabilne i ma dużo wewnętrznej przestrzeni), ale są też postrzegane jako delikatne. Innym przykładem podobnego, aczkolwiek znacznie większego okrętu jest amerykański LCS Independence.
Autor: mk//kdj/k / Źródło: Jakarta Post, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Youtube