"Śmierć Wenecji", Wenecja "oszalała", "ekstaza przed początkującym dyktatorem" - kilka włoskich dzienników nie ma wątpliwości, że poniedziałkowy show prezydenta Wenezueli Hugo Chaveza na festiwalu filmowym w Wenecji był żenującym spektaklem.
Chavez był głównym gościem amerykańskiego reżysera Olivera Stone'a na premierze jego filmu "South of the Border", opowiadającego o sytuacji politycznej w kilku krajach Ameryki Łacińskiej i Południowej, m.in. w Wenezueli.
Stone i Chavez jak sklonowani
"Wenecja chyli czoła przed Chavezem", stwierdza na pierwszej stronie "Corriere della Sera". W pełnej sarkazmu i zdumienia relacji z Lido dziennik podkreśla: "Wychwalany, czczony i otoczony pochlebstwami, co rzadko zdarza się przywódcy państwa za granicą, wenezuelski prezydent Hugo Chavez przybywa na festiwal filmowy i staje się na jeden dzień absolutnym panem czerwonego dywanu, gwiazdą nad gwiazdami".
Według gazety weneckie Lido "oszalało" na punkcie człowieka, który "żuje kokę" i "często rozgrzewał serca włoskiej lewicy". Dziennik dodaje ironicznie, że Oliver Stone i Hugo Chavez "wyglądali jak klony": obaj w białych koszulach, ciemnych marynarkach i krawatach koloru płomiennej czerwieni.
Ekstaza na czerwonym dywanie
Chavez witany był jak gwiazda rocka, a jego
Świat może się zmienić, ale w Wenecji jest ciągle to samo: "czerwone widma", antyamerykanizm, antykapitalizm i antyberlusconizm, dyktatorzy i populiści "Il Giornale"
Nie pokazuje jej także - dodaje autor - film Stone'a, w którym nie ma mowy o dławionej opozycji i terroryzowaniu dysydentów.
Komunistyczne sztandary na wietrze
Hugo Chavez podbił Lido - ocenia z kolei "La Repubblica", nazywając Chaveza "supergwiazdą" i odnotowując, że w historii festiwalu był on pierwszym przywódcą państwa, przybyłym na pokaz filmu.
Przez cały dzień to on opanował wenecką imprezę - podkreśla gazeta zwracając uwagę na czerwone sztandary, powiewające w pobliżu Palazzo del Cinema i obecność polityków włoskiej partii komunistycznej wśród witającego prezydenta tłumu.
"Czerwone widma" nad Wenecją
Najostrzej z festiwalem rozprawia się "Il Giornale" ogłaszając "śmierć Wenecji", bo zdaniem komentatora dziennika to, co się tam dzieje, to "przypadek kliniczny". Sam festiwal gazeta nazywa "groteskowym karnawałem", gdzie prezentowane są ciągle te same filmy.
- Świat może się zmienić - ocenia publicysta "Il Giornale" - ale w Wenecji jest ciągle to samo: "czerwone widma", antyamerykanizm, antykapitalizm i antyberlusconizm, dyktatorzy i populiści.
- Odnoszę wrażenie, że festiwal w Wenecji żyje w bańce unoszącej się w powietrzu, poza światem, odizolowany od rzeczywistości i od życia - podsumowuje "Il Giornale".
Źródło: PAP