ANA 10 razy wymieniała akumulatory w swoich 17 dreamlinerach z powodu różnych problemów, w tym kłopotów z ładowaniem. O wymianie ANA poinformowała firmę Boeing. Linie JAL, która posiadają łącznie siedem dreamlinerów, podały, że wymieniały akumulatory "kilka razy". - ANA nie poinformowała o wymianach japońskiego ministerstwa ds. transportu, ponieważ incydenty z akumulatorami nie zagrażały bezpieczeństwu samolotu - powiedziała rzeczniczka przewoźnika Megumi Tezuka. Dodała, że wymienianie akumulatorów w samolotach nie jest rzadkością, i że nie zostało to uznane za coś niezwykłego.W poniedziałek japońskie ministerstwo transportu podało, że amerykańscy i japońscy inspektorzy, badający litowo-jonowe akumulatory, nie doszukali się żadnych wad w tych urządzeniach, dostarczanych Boeingowi przez japońską firmę GS Yuasa.
Spalony akumulator
Uwaga koncentruje się teraz na systemie elektrycznym, monitorującym napięcie, ładowanie i temperaturę akumulatorów. Producentem tego systemu jest również japońska firma Kanto Aircraft Instrument Co. Boeingi 787 JAL i ANA miały problemy z akumulatorami, które przegrzewały się, zapalały, ulegały deformacji.16 stycznia maszyna ANA awaryjnie lądowała w Takamatsu, na południu Japonii, ponieważ w kabinie pilotów wkrótce po starcie pojawił się dym. Akumulator przegrzał się, utracił elektrolit, poczerniał i uległ deformacji pod wpływem nienormalnie wysokiej temperatury.Tydzień wcześniej na pokładzie dreamlinera należące do JAL, który stał na płycie lotniska w Bostonie, doszło do pożaru.Z powodu wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa akumulatorów zamontowanych w dreamlinerach japońskie linie lotnicze wstrzymały loty wszystkich samolotów tego typu. Swoje samoloty Boeing 787 tymczasowo uziemiły też Stany Zjednoczone, Indie, Chile i Etiopia. Wszystkie rejsy maszyn tego typu wstrzymała również Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Z tego powodu nie latają dreamlinery LOT-u.
Autor: jk//bgr/k / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Spaceaero2, CC BY-SA