Chaos na kolei przez cięcia. "Zainwestujemy 44 mld euro"

 
Zima zaskoczyła niemiecką kolejsxc.hu

- Oszczędzano przez 10 lat. Cele rynkowe były na pierwszym planie, a interesy pasażerów zepchnięto na plan drugi - powiedział niemiecki minister transportu Peter Ramsauer tłumacząc Deutsche Bahn z przedświątecznego chaosu na torach. Z kolei prezes spółki, Ruediger Grube, zapowiedział inwestycje rzędu 44 mld euro w ciągu pięciu lat.

Przed świętami Bożego Narodzenia mróz i śnieżyce niemal sparaliżowały komunikację w Niemczech, w tym niemiecką kolej. Pociągi miały kilkugodzinne opóźnienia, wiele połączeń w ogóle odwołano, a zdezorientowani pasażerowie skarżyli się na brak informacji. Chaos zapanował też na obsługiwanej przez DB berlińskiej kolei miejskiej (S-Bahn). W stolicy ze śniegiem nie mogą sobie poradzić już drugą zimę z rzędu.

Żarłoczny kapitalizm

Zdaniem ministra transportu problem DB leży w stawianiu na pierwszym planie interesów ekonomicznych, zamiast interesu pasażerów. - Na torach przez lata rządziły polityka oszczędnościowa i presja na zysk - powiedział w rozmowie z gazetą "Passauer Neue Presse".

W jego ocenie, 10 letnie oszczędności i cięcie kosztów doprowadziły do ograniczenia rezerw i redukcji personelu, przez co niemiecka kolej jest daleka od celu, jakim jest firma funkcjonująca dobrze w stu procentach.

44 mld na walkę z "siłą wyższą"

Z kolei w poniedziałek przed ministrami transportu niemieckich krajów związkowych oraz komisją infrastruktury parlamentu Berlina tłumaczył się prezes Deutsche Bahn. Grube zastrzegł, że kłopoty były przede wszystkim wynikiem działania "siły wyższej": obfitych opadów śniegu, marznącego deszczu czy przerw w dostawach prądu. Przyznał jednocześnie, że w krytycznym momencie spółce zabrakło taboru.

Grube zapowiedział jednocześnie, że DB zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestować 44 mld euro w poprawę infrastruktury oraz taboru.

Kiepski rok

Zimowy paraliż to nie jedyny kryzys, jaki dotknął niemieckie koleje w zeszłym roku. W czasie letnich upałów doszło do serii awarii klimatyzacji w wagonach szybkich pociągów ICE. W przegrzanych wagonach niektórzy pasażerowie potrzebowali pomocy medycznej.

W efekcie niemieccy komentatorzy żartują, że zima i lato to najwięksi wrogowie Deutsche Bahn.

80 spółek w jednym DB

Koncern Deutsche Bahn AG powstał 1 stycznia 1994 roku z połączenia kolei dwóch dawnych państw niemieckich. Podlega mu około 80 spółek i podmiotów nadzorujących dalekobieżną komunikację kolejową, przewozy regionalne, przewozy towarów, zarządzanie infrastrukturą torową i dworcami kolejowymi oraz świadczenie innych usług.

Poprzedni chadecko-socjaldemokratyczny rząd Niemiec zamierzał przeprowadzić jesienią 2008 r. częściową prywatyzację DB poprzez sprzedaż 24,9 procent udziałów w pionie przewozów pasażerskich i towarowych. Ze względu na kryzys finansowy i gospodarczy zrezygnowano z realizacji tych planów.

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu