20 lat w Kosmosie

To jeden z najważniejszych przyrządów w historii astronomii. Od 20 lat teleskop Hubble'a pomaga w odkrywaniu tajemnic Kosmosu.

24 kwietnia 1990 roku teleskop Hubble'a, który swoją nazwę zawdzięcza jednemu z najwybitniejszych amerykańskich astronomów - Edwinowi Hubble'owi, został wyniesiony na orbitę przez prom kosmiczny Discovery.

Teleskop Hubble'a znajduje się na orbicie okołoziemskiej na wysokości ok. 600 kilometrów, po której pędzi z prędkością 27 tys. kilometrów na godzinę. Okrąża naszą planetę w ciągu 97 minut. Ma 13,2 metra długości, maksymalną średnicę 4,4 metra i masę 11 100 kilogramów. Wymiarami przypomina amerykański szkolny autobus. Jego budowa kosztowała półtora miliarda dolarów.

Sporo sukcesów

Co takiego dokonał Hubble, że uważany jest za jedno z najważniejszych urządzeń w historii astronomii? Ma na swoim koncie sporo znaczących odkryć kosmicznych.

Urządzenie pomogło w dokładniejszym określeniu wieku wszechświata. Teleskop dostarczał na tyle doskonałe zdjęcia, że mogły one pomóc w udowodnieniu powszechnego występowania czarnych dziur w centrach sąsiednich galaktyk.

Teleskop Hubble'a służył też badaniom obiektów, które znajdują się na obrzeżach Układu Słonecznego, w tym między innymi planet karłowatych - Plutonu i Eris.

Co jeszcze zawdzięczamy teleskopowi? To między innymi dowód na istnienie planet pozasłonecznych.

Koniec misji

Jedna służba teleskopu pomału dobiega końca. Hubble zostanie zastąpiony teleskopem Jamesa Webba.

Źródło: PAP, tvn24.pl