Premium

Powstrzyma rumieniec, schłodzi kark. Gadżety i aplikacje, które pomagają kobietom

Zdjęcie: Shutterstock

- Problemy typu: bolesna miesiączka, laktacja czy menopauza nikogo nie obchodziły. Ale konstrukcja kapitalizmu jest taka, że to się musi zmienić. Nikt nie może sobie długo pozwolić na lekceważenie ponad połowy rynku - mówi Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej.

Na nocnym stoliku leży tuż obok szklanki wody i połyskuje różowym złotem. Zapinana na designerskie paski, wygląda jak zwykła biżuteria, kryje w sobie jednak znacznie więcej. To Grace. Umieszczone wewnątrz czujniki potrafią wykryć w ciele posiadaczki bransoletki nagły przypływ gorąca oraz uruchomić mechanizm chłodzenia. Uderzenia gorąca to jeden z najczęstszych objawów menopauzy. Choć temperatura ciała w tym krytycznym momencie wcale nie rośnie, to zmienia się jej odczuwanie przez organizm. Znienacka kobietę zalewa fala ciepła, jej skóra się czerwieni, a serce bije jak szalone. To z powodu spadku poziomu estrogenu. Umieszczony w bransoletce termoelektryczny chip wyczuje nadchodzące objawy i silnie schłodzi niewielki punkt na nadgarstku kobiety. Dzięki temu jej mózg otrzyma sygnał, który zatrzyma nadchodzącą falę gorąca. 

Bransoletka Gracegracecooling.com

Grace jest nowoczesnym gadżetem, którym londyński startup Astinno wstrzelił się w trend technologiczny określany mianem femtech. Twórca bransoletki jest przekonany, że dzięki tej technologii trudne dni w trakcie menopauzy już wkrótce przeminą. Działanie urządzenia potwierdził zespół naukowców z brytyjskiego Uniwersytetu w Loughborough. Mimo że Grace jest nadal w fazie przygotowawczej i ani jeden jej egzemplarz nie został jeszcze sprzedany – firma odebrała już kilka branżowych nagród, m.in. James Dyson Award czy AXA Award, a Astinno zostało umieszczone na liście najlepszych femtechowych startupów.

Dane tylko poborowych

Koncept femtech powstał na bazie dwóch słów: female (ang. kobieta) i technology (ang. technologia), jego domeną jest odpowiedź na potrzeby kobiet. Chodzi o aplikacje i gadżety, które sprawią, że życie kobiet będzie bardziej komfortowe. - Kobiety stanowią gigantyczną liczbę odbiorców na rynku technologicznym. Wystarczy minimum wyobraźni finansowej, aby dostrzec, że nie opłaca się dłużej pomijać tej grupy - uważa doktorka habilitowana Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej, ekspertka ds. strategii marketingu cyfrowego i cyfrowego otoczenia biznesu. Dlaczego dotąd potrzeby kobiet były ignorowane? - O wiele więcej produktów technologicznych jest przeznaczonych dla mężczyzn, ponieważ to głównie mężczyźni je tworzą - mówi Kachniewska. Teraz to się zmienia.

Czytaj bez ograniczeń

premium

Uzyskaj dostęp do tego artykułu i innych treści specjalnych. Za darmo