"Nie lubimy reklam wielkoformatowych. Ale ściana pod tą reklamą jest naprawdę okropna. Spójrz. Po drugiej stronie ulicy jest przyjemniej. Wypijesz tam dobrą kawę i kupisz bilet do teatru" - reklama z takim hasłem, wisząca na kamienicy przy ul. Dąbrowskiego, wzbudziła w Poznaniu spore kontrowersje.
Teatr "pospolitym szkodnikiem niegodnym szacunku"?
- Nie liczą się słowa i puste deklaracje, tylko czyny, więc liczę, że deklaracja "NIE LUBIMY" pociągnie za sobą konsekwencje w działaniu i że ta żółta szmata będzie ostatnią na tej "okropnej" ścianie. W przeciwnym razie Teatr pozostanie pospolitym szkodnikiem niegodnym szacunku - krytykował reklamę Franciszek Sterczewski, poznański happener i miejski społecznik.
Choć Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego informował, że wisi ona nielegalnie, teatr zdawał się nie przyjmować tego do wiadomości.
- W umowie zawartej przez Teatr znajduje się oświadczenie o następującej treści: "Wykonawca oświadcza, że posiada wszelkie wymagane przepisami prawa zgody, zezwolenia, opinie właściwych organów administracji publicznej, zapewniających zgodne z prawem eksponowanie grafik reklamowych Zleceniodawcy". Do Teatru nie wpłynęło też żadne oficjalne pismo, które wskazywałoby na nielegalność zamieszczonej przez nas reklamy - tłumaczyła Agata Wittchen-Barełkowska, Kierownik Działu Promocji i Edukacji Teatru Nowego.
Poproszona o wgląd do dokumentów to potwierdzających, zasłaniała się tajnością umowy z firmą wieszającą reklamy.
Refleksje po debacie
Reklama stała się pretekstem do zorganizowania debaty na temat estetyki miasta i reklam wielkoformatowych. We wtorek w Teatrze Nowym spotkali się m.in. Piotr Libicki (koordynator do spraw estetyki wizerunku miasta Poznania), Paweł Łukaszewski (Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego) oraz Piotr Kruszczyński (dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu).
To właśnie na niej Łukaszewski poinformował Kruszczyńskiego o wynikach swojej kontroli. Teraz teatr informuje, że rozwiąże umowę z firmą, która odpowiada za reklamę i ta zniknie niebawem z kamienicy. Chce także przekonać właściciela kamienicy, by zgodził się na wykonanie w tym miejscu muralu reklamującego teatr.
- Podczas dyskusji miały szansę zaistnieć głosy różnych stron, staraliśmy się rozwiać wątpliwości, znaleźć scenariusze różnorodnych rozwiązań. Nie chcemy jednak, by na dyskusji się skończyło - tłumaczy decyzję Magdalena Pałka z działu promocji i edukacji Teatru Nowego.
- Postanowiliśmy rozwiązać umowę z firmą oferującą ściany reklamowe bez zezwoleń i podjąć próbę rozmowy z właścicielem kamienicy na temat możliwości wykonania na ścianie murala reklamującego Teatr Nowy w Poznaniu - dodaje.
To nie koniec działań jakie chce teraz podjąć teatr. - Szykujemy także akcję happeningową, mającą na celu uprzątnięcie skweru pod ścianą naprzeciwko teatru - podsumowuje Pałka.
"Wiosenne porządki" mają się odbyć 21 marca.
Teatr Nowy w Poznaniu:
Autor: FC/kv / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Miasto Poznań